10 tips tegen inbraak

Met een gerust hart op vakantie
Als je een weekendje weg of op vakantie gaat, wil je je huis natuurlijk zo veilig mogelijk achterlaten. Met deze tips geef je inbrekers minder kans.

10 tips

1. Doe alle deuren op slot en sluit je ramen. Sluit ze goed af, ook als je maar even weg bent. Draai de deur ook altijd op slot. Heb je een achterom? Doe de poort dan ook goed op slot.
  2. Verstop geen huissleutels onder een deurmat of in een bloempot. Dit zijn ook voor inbrekers voor de hand liggende plaatsen.
  3. Zorg dat er geen ladders, containers of andere hulpmiddelen zoals tuingereedschap bij je woning staan die het makkelijk maken om naar binnen te klimmen. Een kliko is een ideaal opstapje naar je balkon of bovenraam.
  4. Zorg dat je huis er bewoond uitziet. Laat hiervoor bijvoorbeeld op verschillende tijden licht branden, door een aantal lampen te voorzien van een lichtschakelaar met tijdklok. Dan lijkt het alsof er iemand aanwezig is.
  5. Zorg ook voor verlichting in de tuin.
  6. Heb je struiken rondom het huis? Zorg ervoor dat deze kort zijn, zodat het huis voor buren en voorbijgangers goed te zien is.
  7. Zorg dat er geen kostbaarheden zichtbaar zijn in het huis. Leg kostbare apparatuur, zoals laptops en iPads, uit het zicht.
  8. Hang geen adreslabel aan je sleutel(bos).
  9. Meld niet op social media dat je op vakantie gaat of bent.
  10. Spreek met de buren af dat ze op je woning letten. Met deze gratis buurtpreventie-apps regel je het makkelijk.

Kijk voor meer tips op de site van de politie.