In coronatijd naar een EK-wedstrijd: zó werkt het

Met een negatieve testuitslag op zak mocht Gerjan het stadion in
De afspraak stond al bijna 2 jaar met uitroeptekens in zijn agenda: EK voetbal, Nederland tegen Noord-Macedonië. Vorige week maandag was het dan eindelijk zover. Met een ticket op zak én een negatieve testuitslag in de CoronaCheck-app stapte Gerjan Huzen de bus in richting de Johan Cruijff ArenA.

“Een bijzondere ervaring, na maanden thuiszitten”

Bewijs nodig

“Eerlijk is eerlijk: ik kijk het liefst voetbal thuis op de bank", vertelt Gerjan. "Dan heb je meer overzicht. Maar toen 2 jaar geleden het plan ontstond om met onze voetbalvereniging naar het EK te gaan, heb ik geen moment getwijfeld: ik wilde mee!” Helaas gooide corona roet in het eten; het EK verschoof naar 2021. Pas eind april dit jaar werd duidelijk dat er (beperkt) publiek bij mocht zijn. De voetbalvereniging van Gerjan was gelukkig ingeloot. “Natuurlijk moet je dan wel kunnen bewijzen dat je geen corona hebt.”

Testen voor toegang

De ochtend van de wedstrijd meldde Gerjan zich met zijn clubgenoten bij een Testen voor Toegang-locatie in zijn woonplaats Zwolle. “Dit soort locaties zijn speciaal opgezet voor het testen voor toegang tot (sport)evenementen en festivals. De uitslag kreeg ik toen we al in de bus zaten, via de CoronaCheck-app. Geen corona, we mochten door. Bovendien had elk van ons vlak voor het instappen nog een zelftest gedaan. Zo wisten we zeker dat we veilig waren.”

Code scannen

Bij het stadion was het alleen maar een kwestie van z’n ticket tonen en de QR-code in de CoronaCheck-app laten scannen. “En dan sta je ineens in de ArenA. Een bijzondere ervaring hoor, na maanden thuiszitten. De sfeer zat er goed in. Dat wil wel, met zo’n groep. Toch was het nog niet helemaal wat het moest zijn. Normaal is het stadion helemaal uitverkocht en sta je midden in een kolkende massa. Nu voelde het een beetje ‘leeg’, met al die onbezette stoeltjes om je heen.”

Kers op de taart

Of hij er wel van heeft genoten? “Zeker, maar dat kwam ook door wat er aan de wedstrijd voorafging: met twee volle bussen naar Amsterdam, een rondvaart door de grachten en een bezoek aan een kroeg op het Leidseplein. De wedstrijd zelf was niet zo spannend, het ging ons om de ervaring. Al was de uitslag – 3-0 voor Nederland – natuurlijk positief. De kers op de taart van een topdag!”

Wil jij, net als Gerjan, ook naar een (sport)evenement, het theater of op vakantie? Laat zien dat je geen corona hebt met de CoronaCheck-app! De overheid heeft deze app ontwikkeld zodat je met QR-codes (streepjescodes) kunt aantonen dat je gevaccineerd bent, of negatief getest. Hulp nodig? Kom langs in Het Slimste Huis! We leggen het je graag uit. Vanaf 5 juli, elke dinsdag t/m vrijdag van 13.00 tot 17.00 uur.

Als je een negatieve corona-uitslag nodig hebt voor toegang tot een evenement, kan je jezelf laten testen op een van de speciale Testen voor toegang-locaties. Dat doe je binnen 40 uur voor je activiteit of bezoek. Kijk op de website voor meer informatie.