Alcohol en ouderen

Online zelfhulp: grip op alcoholgebruik
Iedereen drinkt weleens een glaasje. Als u 55-plusser bent, kan dit extra risico’s met zich meebrengen. Vooral als u dagelijks drinkt: voor de gezelligheid, omdat u wat wilt ontspannen of omdat u liever niet aan iets vervelends wilt denken. De zelfhulpmodule Alcohol en ouderen van Stichting mirro leert u om meer grip te krijgen op uw alcoholgebruik. Anoniem. Gratis voor leden.

Inhoud module

Illustratie van man met wijnglasOnderwerpen

De online zelfhulpmodule Alcohol en ouderen helpt u om meer inzicht te krijgen in uw alcoholgebruik:

• Alcohol: wees u bewust van uw alcoholgebruik en de gevolgen daarvan. Dat is belangrijk voor een verantwoord drinkpatroon.
  • Lichamelijke gezondheid: als u ouder wordt, verandert uw lichaam. Dat betekent bijvoorbeeld dat u slechter tegen alcohol kan.
  • Dagelijks leven: als u besluit te minderen of te stoppen met drinken, kunnen er moeilijke momenten of situaties komen.
  • Psychische gezondheid: alcohol kan u troost, een beloning of ontspanning bieden. Aan de andere kant kan het ook leiden tot geestelijk ongemak.

Oefeningen, tips, informatie en ervaringen van anderen

U leest informatie, krijgt tips en doet oefeningen. Ook vertellen ervaringsdeskundigen hun verhaal. De module bestaat uit verschillende onderdelen die u in uw eigen tempo en volgorde kunt doorlopen. Wanneer het u uitkomt. Elk onderdeel bevat een intro, uitleg, oefening en terugblik.

Start- en eindmeting

U begint de module met een startmeting. Die geeft u een idee van uw huidige situatie. Hoe is uw balans? Als u de module heeft afgerond kunt u zichzelf bij de eindmeting nogmaals testen. Is er verbetering te zien, of kunt u op onderdelen nog meer oefenen?

Anoniem

U doorloopt de zelfhulpmodule anoniem. Niemand weet wie u bent. En niemand wordt op de hoogte gesteld, dus ook uw huisarts en zorgverzekeraar niet.

Wat gebeurt er met uw gegevens?

• Als u de zelfhulpmodule wilt starten, moet u eerst inloggen op de website van de ledenvereniging. Het inloggen dient er alleen voor om uw lidmaatschap te checken. Wij sturen geen gegevens van u door naar mirro.
  • De gegevens die u opgeeft op de website van mirro, zijn alleen nodig om u te kunnen benaderen en de behandeling op u af te stemmen.

Uw voordeel als lid

Als lid van de ledenvereniging kunt u de zelfhulpmodule gratis doorlopen. Nog geen lid? Meld u nu aan als lid!

Meer over