Rust door te friemelen aan mouwen

Breien voor mensen met dementie en autisme
Toen Anneke Brinkman in onze nieuwsbrief las over friemelmouwen wist ze het meteen: dat is haar ding! De 72-jarige Anneke uit Rolde vindt het belangrijk dat de kleurrijke mouwen meer bekendheid krijgen. “Niet alleen omdat het leuk is om samen te breien, maar vooral om mensen met dementie of autisme te helpen.”

Anneke zet zich door te breien in voor anderen

Aanspreekpunt

“Ik had er daarvoor nog nooit van gehoord”, vertelt Anneke over het moment dat ze het verhaal van Margreet over friemelmouwen las. “Door corona en een heupoperatie zat ik het afgelopen jaar thuis. Het breien van de mouwen leek me een perfecte bezigheid. Ik heb contact gezocht met Margreet. Ze gaf aan dat ze mensen zocht die het verhaal over friemelmouwen verder willen vertellen in zijn of haar regio. Dat leek me wel wat. Sindsdien spreken we elkaar wekelijks en probeer ik het aanspreekpunt te zijn voor mensen uit de regio Assen.”

Rustgevende werking

Een friemelmouw is een stuk mouw waar mensen met dementie of autisme aan kunnen friemelen. Het komt namelijk vaak voor dat ze de neiging hebben om aan kleren of hun lichaam te plukken. Door het friemelen aan de mouw worden ze rustig en het beschadigt de kleren of huid niet. De mouw wordt meestal om de arm gedragen, maar om een been kan ook. Ze zijn vaak kleurrijk, met patronen of andere leuke frutsels erop. “Het friemelen kan echt een troostende of rustgevende werking hebben”, zegt Anneke. “De mensen aan wie ik friemelmouwen geef, zijn er helemaal gek van.”

Corona

Anneke legt regelmatig contact met verpleeg- of verzorgingshuizen in en rondom Assen. Ze hoopt dat die zo aan de slag gaan met (het breien van) de friemelmouwen. Anneke merkt alleen dat het door corona moeilijk is om in contact te komen met de organisaties. “Ik had tassen vol mouwen klaarstaan om mee te nemen naar welzijnsorganisaties, huiskamers en vrouwenclubjes. Helaas ging dat allemaal niet door vanwege corona. Alles ligt nu stil. Ook de breiclubs en -cafés. Zodra het wel mag, pakken we het weer op!”

Contact

Ken of ben je iemand uit de omgeving van Assen die wat kan hebben aan een friemelmouw? Of wil je meebreien of -haken? De contactgegevens van Anneke zijn bekend bij de ledenvereniging. Ze denkt graag mee en staat open voor alle ideeën! Je kunt de gegevens opvragen door te bellen naar 088 - 383 20 00 of stuur een mail naar service@ledenvereniging.nl.