Ariaantje (80) gebruikt persoonsalarm

"Ik doe het voor mezelf en om mijn omgeving gerust te stellen"
Ariaantje van Leeuwen-de Carpentier (80) gebruikt persoonsalarmering. "Als ik ‘s ochtends uit bed stap, was ik me, kleed ik me aan, zet ik mijn bril op en daarna doe ik de ketting met persoonsalarmering om mijn hals. Die heb ik pas een paar weken en tot nu toe heb ik deze gelukkig niet nodig gehad, maar als er iets gebeurt ga ik zeker op de knop drukken."

Ik ben er toch blij mee!

"Ik moet eerlijk zeggen dat ik het eerst niet zo nodig vond, persoonsalarmering. Met drie keer per dag thuiszorg voor mijn medicijnen vinden ze me echt wel als ik val. Maar mijn dochters Monique en Esther wilden het heel graag. Sinds mijn man vijf jaar geleden overleed, woon ik alleen. Mijn huis heeft een heel steile trap. De laatste jaren ben ik een paar keer gevallen en soms kwam ik zelfs in het ziekenhuis terecht. Ook afgelopen januari viel ik weer van de trap en brak ik mijn enkel. Toen mijn dochter Monique mij die dag belde en ik de telefoon niet opnam, reed ze ongerust naar mijn huis en vond me liggend op de grond. Mijn enkel was gebroken en moest in het gips. Ook had ik een flinke bult op mijn hoofd. Ik zat een tijdje in een revalidatiecentrum en nog steeds kan ik mijn enkel niet goed gebruiken."

Serieus gesprek

"Toen ik weer naar huis mocht, hadden Monique, Esther en ik een serieus gesprek. Of ik persoonsalarmering wilde proberen, vroegen ze. Dan kon ik op de alarmknop drukken als me iets gebeurde, zodat ik meteen hulp kon krijgen. Nou, daar moest ik wel even over nadenken, want zelf ben ik niet zo bang dat ik niet gevonden word. Maar ik begreep mijn dochters wel. Zij wonen niet naast de deur en als er iets is, kunnen ze niet snel bij me zijn. Gelukkig komen ze wel regelmatig langs. Helaas kan ik niet zelf naar hen toe omdat ik niet meer autorijd."

Snel gewend

"Afijn, persoonsalarmering is er gekomen en het valt me erg mee! Ik was er snel aan gewend en weet nu niet beter. ’s Avonds leg ik de alarmknop aan de oplader en ’s ochtends hang ik hem weer om mijn nek. Uiteraard doe ik nog steeds heel voorzichtig. Op de trap loop ik tree voor tree naar boven terwijl ik me met twee handen vasthoud aan de leuning. Overdag blijf ik beneden en loop ik met een rollator. Op dit moment ben ik van alles in huis aan het opruimen, want binnenkort ga ik verhuizen naar een aanleunwoning. Daarin zit geen trap meer, een hele geruststelling voor Monique en Esther. Mijn alarmknop blijf ik straks trouwens gewoon dragen. Ik ben er bij mee omdat mijn dochters er blij mee zijn."

Persoonsalarmering, is dat wat voor jou?

De ledenvereniging biedt verschillende soorten persoonsalarmering met ledenvoordeel: Persoonsalarm thuis als je regelmatig alleen thuis bent. En Persoonsalarm overal voor als je ook hulp wilt kunnen inroepen als je wandelt of fietst. Met hulp van het horloge of de alarmknop om je pols of hals sla je alarm. Wil je weten welke het beste bij jouw situatie past en wat de voordelen zijn? Bel de ledenadviseur voor advies op maat. Zij denkt graag met je mee: 088 – 383 20 00.