Kind in de auto? Dit zijn de regels

Jonge kinderen in de auto? De regels zijn in de loop der tijd wel wat veranderd. Alles op een rij.
Vroeger zaten we met drie, vier, vijf kinderen los op de achterbank van de auto. En met een kinderfeestje gingen er met gemak nog drie in de kattebak. Die tijden zijn voorbij. Tegenwoordig moeten we bij het vervoer van kinderen rekening houden met de wetgeving.

Gaat u op pad met (klein)kinderen, let dan op de volgende regels:

1. Lengte van uw kind
    Is uw kind kleiner dan 1,35 meter? Dan moet hij verplicht in een goedgekeurd stoeltje.
  2. Goedgekeurd autostoeltje
    Gebruik alleen een autostoeltje of zittingverhoger die voldoet aan de Europese veiligheidseisen. Een goedgekeurd stoeltje is herkenbaar aan het oranje label. U kunt kiezen voor een stoeltje naar het gewicht van uw kind of naar de lengte van uw kind. Met het stappenplan in dit filmpje kiest u de beste stoel voor uw kind.
  3. Voor en achterin de auto
    Kinderen mogen voor- en achterin de auto zitten. Voor de veiligheid maakt dat niet uit. Wel is het advies ze zo lang mogelijk tégen de rijrichting in te vervoeren.
  4. Let op de airbag
    Zit uw baby in een zitje op de voorstoel, tegen de rijrichting in? Schakel dan voor de veiligheid de airbag uit.
  5. Gordelverlenger mag niet
    Is de gordel in uw auto niet lang genoeg om het kinderstoeltje vast te zetten? Dan mag u geen gordelverlenger gebruiken. Laat een nieuwe gordel monteren die wel lang genoeg is.
  6. Jas uit
    Geen wettelijke regel, maar wel een belangrijke tip. Zet uw kind niet met zijn winterjas in een stoeltje. De gordels moeten strak tegen uw kind aan zitten. Door de dikke jas zitten ze te los, wat de veiligheid niet ten goede komt.
  7. Vervoer tijdens een kinderfeestje
    Rijdt een kind van een ander af en toe met u mee? Bijvoorbeeld voor een kinderfeestje? Dan geldt een uitzondering op het gebruik van een kinderstoeltje. Kinderen ouder dan drie jaar hoeven niet in een kinderstoeltje als die niet aanwezig is in de auto of al in gebruik is. Wel moeten zij op de achterbank, in de gordel en mag de reis niet te lang duren. (geen vakantierit)

Uitzondering op de regel

Er zijn uitzonderingen op de regel. Op de website Veiligheid.nl vindt u alle regels bij elkaar over vervoer van kinderen in auto, taxi en bus. Ook de ANWB heeft een handig overzicht, een test van autostoeltjes. Eventueel ook tips hoe u het gezellig houdt op de achterbank.