Blijf in beweging, zeker als u ouder wordt

Boek direct gezondheidswinst met deze beweegtips
Bewegen is ontzettend belangrijk. Zeker wanneer u wat ouder bent. Met een half uur matig tot intensief bewegen boekt u direct gezondheidswinst.

Een goed gesmeerd bewegingsapparaat

Door goed te bewegen krijgt u namelijk: meer energie; betere botten; een beter geheugen; een lagere bloeddruk; lager cholesterol peil, minder kans op hart- en vaatziektes, diabetes of een hersenbloeding; een goed gesmeerd bewegingsapparaat én minder risico op vallen en botbreuken. Bovendien slaapt u beter en voelt u zich prettiger dan wanneer u niet of te weinig beweegt.

Bewegen of sporten bij ziekte of handicap

Bent u vanwege een (chronische) ziekte of handicap aan bed of stoel gekluisterd? Ook dan geldt: elke beweging die u maakt is beter dan helemaal niet bewegen. Kijk met uw arts, verzorger, fysiotherapeut of begeleider welke bewegingen u nog wel kunt maken. Bent u net ziek geweest of herstellende van een ongeval? En weet u niet wat u wel of niet mag doen? Vraag dan uw huisarts om advies. Informeer ook altijd bij het sportloket van de gemeente of deze ondersteunende voorzieningen heeft.

Elke trainingsvorm heeft een ander effect

Elke vorm van bewegen of trainen heeft een ander effect op uw gezondheid. En bij elke trainingsvorm past weer een bepaalde sport. Kijkt u maar:

• Conditietraining is bijzonder goed voor hart- en bloedvaten: wandelen, fietsen, zwemmen, hardlopen, dansen, tennissen, aquajoggen zijn allemaal voorbeelden van bewegingsvormen om uw conditie te verbeteren.
  • Balans in uw lichaam zorgt ervoor dat u minder snel valt: tai-chi en yoga zijn echte balansverbeteraars. Bovendien houden deze oosterse bewegingslessen uw lichaam soepel. En voorkomt u ermee dat u korte en stijve spieren krijgt.
  • Kracht in uw spieren is belangrijk voor uw evenwicht én het zorgt ervoor dat u uw gewrichten minder belast: tuinieren, fitnessen of roeien zijn goede spierverbeteraars voor uw hele lichaam. U kunt ook speciale krachttraining doen, bijvoorbeeld voor uw benen.

Welke bewegingsvorm past bij u

U houdt het sporten of bewegen het langst vol, als u een vorm kiest die bij u past. Voordat u start stelt u zichzelf daarom eerst een aantal vragen:

1. Wat is uw doel: uw gezondheid, conditie, balans of kracht verbeteren?
  2. Wat voor bewegingsvormen vindt u leuk en passen deze bij uw doel?
  3. Wilt u alleen of samen met andere mensen sporten?

Gaat u alleen of samen sporten?

• Wandelen, fietsen, hardlopen organiseert u eenvoudig vanuit huis. Als u tenminste alleen gaat. Wilt u liever met iemand samen gaan en weet u niemand, dan bieden deze sites uitkomst: Beweegmaatje, Samenlopen.nl, Sportpartners.
  • Wanneer alleen fietsen niet lukt, biedt de duofiets een uitkomst. Lukt het niet om een fiets te huren? Bel dan het zorgloket van de gemeente en vraag of zij aanbieders kennen. Of neem contact op met onze ledenconsulent.
  • Hardlopen gebeurt steeds vaker in zogeheten hardloopgroepen van de atletiekvereniging of hardloopscholen. Op www.hardlopen.nl vindt u een club bij u in de buurt. Sommige loopgroepen zijn actief op Facebook en geven zo een goed beeld van het soort groep dat ze zijn, waar en hoever ze lopen et cetera.
  • Steeds meer zwembaden hebben aparte zwemtijden voor 50+-ers/senioren. Het water is dan lekker warm en sommige zwembaden bieden dan ook gepaste oefeningen aan. Of er zwemfaciliteiten en aquajoggen in de buurt zijn vindt u in de gemeentegids. Of u kijkt op waargaanwezwemmen.nl.
  • Tai-chi, yoga-, fitness-, dans- en tennisles mogelijkheden vindt u ook bij de gemeentelijke informatie. Voor yoga bestaat er op internet ook een yoga-startpagina. Via de site van de tennisbond vindt u eenvoudig een tennisclub bij u in de buurt. Danslessen vindt u op dansles.nl.

Soms vergoeden verzekeraars uw sportactiviteit
Verzekeraars stimuleren graag de gezondheid van hun leden. Steeds meer zorgverzekeraars bieden daarom een vorm van voordeel aan rondom sport.

• Als u via de ledenvereniging een collectiviteitsverzekering afsloot bij Univé, vindt u dit voordeel hier

Tip: wilt u of kunt u niet naar buiten? Beweeg of sport dan binnen.

Hulp nodig?

Zoekt u een sport of bewegingsvorm bij u in de buurt? Alleen of samen met een maatje? Onze ledenconsulent helpt u hier graag bij.

Meer over