De kracht van leefstijl

Dankzij een andere leefstijl weer volop energie
Gezond leven, dat deed Monique Koffeman (60) altijd al. Of toch niet? Op haar 45e kreeg ze diabetes type 2. Door een andere leefstijl wist ze haar aandoening onder controle te krijgen. En barst ze weer van de energie!

“Fruit. Heel veel fruit. En donker volkoren brood met veel pitten en zaden. Ik was er gék op. Nu eet ik geen brood meer en ook pasta en aardappelen laat ik staan. En die grote hoeveelheden zoet fruit? Die heb ik omgewisseld voor heel veel groenten en af en toe blauwe bessen en aardbeien. Want juist als je diabetes hebt, zijn te veel fruitsuikers helemaal niet zo gunstig voor je waardes. Daarnaast eet ik veel eiwitten en gezonde vetten. Verder sport ik vrijwel iedere dag. Ik heb aan den lijve ondervonden: leefstijl heeft écht een grote impact op je diabetes en hoe je je voelt.”

Diabetes in de familie

“Mijn vader had diabetes type 2. Vanaf kinds af aan zag ik wat voor ellende deze aandoening kon geven. Met flauwvallen, spuiten en ziekenhuisopnames. Mij niet gezien! Jarenlang heb ik dan ook vrij gezond geleefd. Geen vlees, veel fruit, niet roken en drinken. Ik was alleen wel iets te zwaar, maar ach… Zo dik was ik toch ook weer niet? En zo kabbelde ik voort. Tot ik op mijn 45e opeens last kreeg van een extreem droge mond. Daarnaast ging mijn conditie plots achteruit en had ik weinig energie. Het zou toch niet? Helaas bleek mijn voorgevoel juist te zijn: ik had diabetes type 2.”

Wake-upcall

“Al vrij snel kreeg ik medicatie voor mijn diabetes. Dat begon met één pilletje, tot ik uiteindelijk op zeven stuks per dag zat. De ommezwaai kwam toen de huisarts zei dat ik insuline moest spuiten. Een wake-upcall: dat wilde ik niet! Ik had bij mijn vader gezien wat voor gedoe het spuiten kan zijn. De knop ging om. Wat kon ik zélf doen om mijn diabetes onder controle te krijgen? Ik kwam in aanraking met de stichting ‘Diabetes Doorbreken met Je Leefstijl Als Medicijn’. Hun aanpak van koolhydraatarm eten en anders naar beweging kijken, sprak me heel erg aan en ik besloot het een kans te geven.”

Energie voor 10

“Vrij snel voelde ik resultaat van deze nieuwe leefstijl. Mijn middagdipjes waren al snel verleden tijd en ik sliep veel beter. Maar het allermooiste: binnen 2 maanden was ik van mijn medicatie af. Bovendien viel ik dertien kilo af. Letterlijk en figuurlijk zo veel lichter! Mijn eetpatroon is blijvend anders. En ook sporten heeft nu een prominente rol in mijn leven. Ik ben 60 jaar en barst van de energie!”

Ben jij nieuwsgierig hoe gezond jij leeft?

Wil jij meer inzicht hebben? Je kunt een aantal zaken zelf meten. Zo weet je beter wat je nog kunt aanpassen, bijvoorbeeld in je voeding en beweging. Kijk op ledenvereniging.nl/gezonde-leefstijl voor meer tips. Ook vind je hier een aanbieding van een bloeddrukmeter en slimme weegschaal.