De eerste signalen van dementie

'Belangrijk om op tijd aan de bel te trekken'
Iedereen vergeet wel eens wat. Dat betekent niet direct dat je dementie hebt. Maar als je twijfelt over de oorzaak van je geheugenproblemen, is het goed om op tijd om hulp te vragen. Zo kan het onderliggend probleem misschien nog verholpen worden. En als het toch dementie blijkt te zijn, kan vroegsignalering je erg helpen in het ziekteproces. Casemanager Tineke van den Berg legt uit waar je op kunt letten en waarom vroegsignalering zo belangrijk is.

Casemanager Tineke over vroegsignalering

Eerste signalen

“Dementie begint vaak met geheugenproblemen”, vertelt casemanager dementie Tineke van den Berg van Icare. “Er zijn verschillende signalen die daarop wijzen. Zoals een lege koelkast, of juist een koelkast vol met producten die over datum zijn. Soms vergeten mensen plotseling allerlei afspraken. Of maken ze een verwarde indruk, met spullen en briefjes verspreid door hun huis. Dat hoeft natuurlijk niet direct op dementie te wijzen. Er kunnen allerlei redenen zijn waarom iemand zich anders gedraagt. Dat maakt het vaststellen van dementie, bijvoorbeeld Alzheimer, moeilijk.”

Diagnose stellen

“Als mensen het gevoel hebben dat er iets niet pluis is bij zichzelf of een naaste, raad ik daarom aan om naar de huisarts te gaan”, zegt Tineke. “Maar sommigen vinden dat spannend of willen niet toegeven dat er iets aan de hand is. Dan kunnen ze een casemanager inschakelen. Wij komen thuis op bezoek en helpen om vertrouwen op te bouwen. Daarnaast zetten we alle signalen op een rijtje met behulp van een signalenkaart en begeleiden we de diagnosestelling.”

Meedenken

“Het is belangrijk om op tijd aan de bel te trekken. Want als het inderdaad om dementie gaat, kunnen we vroegtijdige zorgplanning doen. Dat betekent dat we bespreken en opschrijven wat de wensen zijn. Bijvoorbeeld voor een passende woonvorm en dagbesteding, en het regelen van de financiën. Maar ook voor dingen rondom het levenseinde, zoals wel of geen reanimatie. Het fijne aan vroegsignalering is dat iemand dan zelf nog mee kan denken over dat soort dingen. Daarnaast kunnen we dan de juiste begeleiding geven en weten mensen waar ze aan toe zijn."

Webinar ‘Zorgen voor een naaste met dementie’

Vermoed je dat jouw naaste dementie heeft? Of denk je dat je het zelf hebt? Sluit dan aan bij het webinar 'Dementie' op 21 september om 14.00 uur. Tineke van den Berg van Icare V&V, Jos van de Deure van Alzheimer Nederland en ledenadviseur Paula Schoon bespreken onder andere wat de eerste signalen van dementie zijn, hoe de juiste diagnose gesteld kan worden en welke hulp er allemaal is.

Aanmelden webinar

Hulp van de ledenvereniging bij dementie

We willen je graag ondersteunen bij de gevolgen van dementie op jou en je omgeving. De ledenvereniging biedt verschillende diensten, zoals:

• Huisbezoek van ledenadviseur Inge of Paula met contacthond Tim of Ton. Een bezoek van dit duo kan het leven van iemand met dementie - en zijn omgeving - verbeteren.
  • Hulpmiddelen voor thuis uitproberen in Het Slimste Huis in Alkmaar en Het Beleefhuis in Assen.
  • Woon je niet in de buurt van Alkmaar of Assen en wil je wel weten wat er allemaal mogelijk is? Vraag dan een geWoon thuisgesprek aan. De ledenadviseur loopt samen met jou door het huis en kijkt met welke kleine aanpassingen jouw woonplezier en veiligheid vergroot kan worden. Zodat jij zo lang mogelijk thuis kunt blijven wonen.
  • Elke ochtend een goedemorgen bericht van de ledenvereniging op je telefoon met onze goedemorgen appservice
  • Doe mee met ons koffiemomentje en drink elke dinsdagochtend online een kop koffie met de ledenadviseur en andere leden.

Benieuwd wat we nog meer voor je kunnen doen? Bel de ledenadviseur voor vragen, advies en om deze diensten aan te vragen. Bel  088 - 383 20 00 of mail naar service@ledenvereniging.nl.