Dementie, wat is dat?

In 70% van de gevallen gaat het om Alzheimer
Een ouder echtpaar plant samen zaadjes in de tuin die al vol vrolijke violen staat
Weet u wat de aanduiding dementie en de aandoening Alzheimer betekent? We leggen het hier in het kort uit.

Verzamelnaam voor ruim vijftig ziekten

Dementie is een verzamelnaam voor ruim vijftig hersenaandoeningen. Bij allemaal kan de patiënt uiteindelijk niet meer bij de informatie in zijn hersenen komen. Dagelijkse bezigheden lukken steeds minder tot niet meer. Hierdoor gaat de kwaliteit van leven steeds harder achteruit.

Alzheimer komt het meeste voor

De meest voorkomende vorm van dementie is Alzheimer: 70% van de mensen met de diagnose dementie, heeft deze ziekte. Door de bekendheid van de aandoening, neemt ook het aantal hulpmiddelen voor mensen met dementie en hun verzorgers toe. We zetten er hier enkele kort voor u neer:

• Aanpassingen voor veiligheid en comfort in huis
    Er bestaan tal van slimme oplossingen die zowel de veiligheid als het comfort in het huis van een demente naaste vergroten. Denk bijvoorbeeld aan veiliger koken, of een alarm wanneer iemand de kamer verlaat. Op http://www.thuiswonenmetdementie.nl/ vindt u een uitgebreid overzicht van tips en aanpassingen om in de woonkamer, keuken, toilet, slaapkamer, badkamer, gang of trap toe te passen.

• Veilig alleen naar buiten
    Verdwalen of onrust bij de naasten wanneer iemand met dementie alleen naar buiten gaat, komt vaak voor. Gelukkig bestaan er steeds meer toepassingen die helpen bij het terugvinden van een naaste met dementie. Door middel van een zender met GPS vindt u uw naaste snel weer terug. Of vindt deze de route zelf naar huis terug. Veel systemen hebben daarnaast de optie om een automatisch bericht te versturen op het moment dat uw naaste een vooraf ingesteld gebied verlaat.

• Zelfredzaamheid bevorderen
    Op internet en in thuiszorgwinkels vindt u daarnaast steeds meer hulpmiddelen waarmee u de zelfredzaamheid van uw demente naaste verbetert. Denk aan een speciale dag-en-nacht of 24-uurs klok, een beeldhorloge of bijvoorbeeld een memo-recorder. Via uw ledenvereniging kunt u daarnaast via de maaltijdservice op gezette tijden een gezonde maaltijd bij uw naaste laten bezorgen. Klik op het product voor meer informatie of bel onze ledenconsulent. Zij adviseert u graag.

Meer over