Dementie, wat is dat?

In 70% van de gevallen gaat het om Alzheimer
Wat betekenen de aanduidingen dementie en Alzheimer? We leggen het hier in het kort uit.

Dementie: verzamelnaam voor ruim 50 ziekten

Dementie is een verzamelnaam voor ruim 50 hersenaandoeningen. Bij al deze aandoeningen kan de patiënt uiteindelijk niet meer bij de informatie in zijn hersenen komen. Dagelijkse bezigheden lukken steeds minder. Tot het helemaal niet meer lukt. Hierdoor gaat de kwaliteit van leven steeds harder achteruit.

Alzheimer komt het meeste voor

De meest voorkomende vorm van dementie is Alzheimer: 70% van de mensen met de diagnose dementie, heeft deze ziekte. Doordat de aandoening bekend is, komen er steeds meer hulpmiddelen voor mensen met dementie en hun verzorgers. De belangrijkste voorbeelden:

Aanpassingen voor veiligheid en comfort in huis

Er bestaan tal van slimme oplossingen voor meer veiligheid en comfort in het huis van iemand met dementie. Denk bijvoorbeeld aan veiliger koken, of een alarm wanneer iemand de kamer verlaat. Bekijk ook onze informatie over woningaanpassing.

Veilig alleen naar buiten

Verdwalen of onrust bij de naasten wanneer iemand met dementie alleen naar buiten gaat, komt vaak voor. Gelukkig bestaan er steeds meer technieken die helpen om je naaste met dementie op afstand te volgen en terug te vinden. Zoals Persoonsalarm Overal en Persoonsalarm Smart.

Handige hulpjes

Op internet en in thuiszorgwinkels zijn steeds meer hulpmiddelen te vinden waardoor mensen met dementie zichzelf beter kunnen redden. Denk aan een speciale dag-en-nacht of 24-uurs klok, een beeldhorloge of een memo-recorder. Bekijk ons overzicht van handige hulpjes voor mensen met dementie.