Zorg goed voor jezelf in de winter

Leer je eigen lichaam kennen
Het is vroeg donker, laat licht en we blijven ’s morgens het liefst lang in ons bed. Het is winter! Biomedicus Marianne Bleumink uit Assen legt uit hoe je lichaam reageert op deze tijd van het jaar.

Zo kom je de wintermaanden door

Biologische klok

“Het menselijk lichaam heeft een biologische klok”, vertelt Marianne. “Dit is een interne klok die bijvoorbeeld aangeeft wanneer mensen willen slapen, wakker worden en eten. De klok wordt elke dag bijgesteld door het zien van voldoende daglicht. Daardoor tikt de klok in het juiste ritme. Als we onvoldoende daglicht zien, zoals in de wintermaanden, dan tikt de klok niet meer in het juiste ritme. Dit kan mentale problemen opleveren. Denk aan vermoeidheid, slaapproblemen en zelfs depressieve klachten. Daar komt de winterdip vandaan.”

Drie signalen voor je hersenen

“Licht, eten en bewegen zijn de drie signalen voor je hersenen dat het dag is. Begin je dag daar dus mee, als je je niet zo goed voelt. Voor sommige mensen met milde mentale klachten kan een daglichtlamp al helpen. Als je net wakker bent en je gaat in dit licht zitten, dan kan dat al een mooi effect hebben op de start van je dag. Het is nog beter om een ochtendwandeling te maken na je ontbijt. Dan pak je alle drie de signalen gelijk mee. Hoe beter je dit op elkaar afstemt, hoe fitter je je de hele dag voelt.”

Beter slapen door een warme huid

“Slecht slapen kan een van die mentale problemen zijn. Hoe kun je daarmee omgaan? Een warme huid is een teken voor onze hersenen dat we gaan slapen. Denk aan het slaperige gevoel dat je hebt als je na een wandeling op een koude dag weer lekker warm binnen bent. Je kunt dit principe al eerder op de avond toepassen om slaperig te worden. Neem een warm bad, ga voor de open haard zitten of beweeg intensief. Al deze dingen zorgen ervoor dat de warmte uit je lichaam moet via de huid. Dan is de kans groter dat je moe wordt. Let er wel op dat je dit (bij in bad gaan en intensief bewegen, red.) maximaal twee uur voordat je naar bed gaat doet."

Meer weten?

Bekijk dan eens onze informatie over beter slapen
Lees ook dit artikel over de winterdip

Ademstops tijdens je slaap