Op zoek naar vrijwilligerswerk?

Vind de organisatie die bij jou past
Ben je op zoek naar vrijwilligerswerk? Een bestuursfunctie, een coördinerende rol of direct contact met de mensen die hulp nodig hebben? Veel organisaties zoeken mensen zoals jou.

Bedenk wat je wilt doen

Wat past bij jou?

Vrijwilligerswerk is er in alle soorten en maten:

• Voor korte tijd of langere tijd.
  • Alleen of in een team.
  • Met ouderen, jongeren of kinderen.
  • Sport- en spelactiviteiten.
  • Educatieve werkzaamheden.
  • Creatieve klussen.
  • Dieren verzorgen.
  • Coördinerende, bestuurs- of managementfunctie.
  • Communicatie- en PR-activiteiten.
  • Administratieve werkzaamheden.
  • Mensen in een zorgsituatie begeleiden.
  • Mensen in hun laatste levensfase begeleiden.
  • Rouwbegeleiding.
  • Of iets anders?

Doe vrijwilligerstest

Weet je nog niet goed wat bij jou past? Geen probleem, er is genoeg te doen. Meer inzicht in de mogelijkheden krijg je met de vrijwilligerswerk-test van NLvoorelkaar.

Vind organisatie

WeHelpen

Wil je iemand helpen in de buurt? Via WeHelpen kom je in contact met buurtgenoten die iemand zoeken voor een kleine klus. Zoals het terras schoonmaken, planten in de bakken doen, een boodschap halen of samen wandelen (als de corona maatregelen dat toestaan).

Vacaturebanken

Weet je wat voor vrijwilligerswerk bij jou past? Maar weet je nog niet bij welke organisatie? Op de Vrijwilligersvacaturebank vind je meer dan 40.000 vacatures voor vrijwilligerswerk. Of vind vrijwilligerswerk via de website Ik wil vrijwilligerswerk doen.

Landelijke organisaties

Heb je een idee bij wat voor organisatie jij vrijwilligerswerk wilt doen, maar nog geen concrete organisatie voor ogen? In Nederland zijn diverse landelijk georganiseerde vrijwilligersorganisaties, elk met eigen soort vrijwilligerswerk. De een helpt mensen in nood, de ander helpt bij het verwerken van verlies of gevoelens van eenzaamheid of organiseert aangepaste uitjes. De belangrijkste:

Vrijwilligerscentrales in de buurt

Wil je vrijwilligerswerk doen bij een organisatie bij jou in de buurt? Deze organisaties vind je via vrijwilligerscentrales, -steunpunten en –servicepunten op de website Vrijwilligerswerk.nl (selecteer in de rechter kolom de provincie). Er staan ook veel vrijwilligersorganisaties op de website Ik wil vrijwilligerswerk doen.

Zorgorganisaties

In de zorg kun je als vrijwilliger veel betekenen voor anderen. Denk bijvoorbeeld aan:

• Icare: zoekt regelmatig vrijwilligers voor sociale steun van cliënten.
  • Evean: deze zorgorganisatie is regelmatig op zoek naar vrijwilligers voor cliënten en bewoners.
  • Zorggroep Meander: als vrijwilliger maak je het leven van de cliënten van deze zorgaanbieder aangenamer.
  • Respijtzorg: laat mantelzorgers even op adem komen en vervang ze voor een paar dagen. Je kunt vrijwilliger worden via onder andere de organisatie Handen in huis.
  • Hospices: voel jij je aangetrokken tot de zorg van mensen die in hun laatste levensfase verkeren? Informeer dan bij een bijna-thuis-huis of hospice in de buurt of je palliatieve zorg kunt verlenen als vrijwilliger.

Goed om te weten

Zorg dat je goed verzekerd bent

Als vrijwilliger ben je niet automatisch verzekerd voor een ongeval of schade die jij veroorzaakt. Informeer hiernaar bij de organisatie waar je vrijwilligerswerk wilt doen. Heeft deze geen verzekering, informeer dan of de gemeente een collectieve verzekering voor vrijwilligers biedt. Dit soort vrijwilligersverzekeringen zijn overigens altijd bedoeld als een aanvulling op je eigen verzekering. Niet als vervanging. Vraag daarom altijd wat er onder de vrijwilligersverzekering valt.

Vrijwilligersvergoeding?

Vrijwilligersorganisaties mogen zelf beslissen of zij een onkosten- en/of reiskostenvergoeding geven. Wel vinden veel vrijwilligersorganisaties dat de vrijwilliger zelf in principe geen kosten moet hoeven maken. Informeer hiernaar bij de organisatie waar je vrijwilligerswerk wilt doen.

Vrijwilligerswerk met uitkering

Als je een uitkering hebt, mag je vrijwilligerswerk doen. Je moet wel aan een paar voorwaarden voldoen. De instantie waarvan je de uitkering ontvangt, kan hier alles over vertellen.