Praktische tips om eenzaamheid aan te pakken

Zo kom je weer onder de mensen
Als je je weleens eenzaam voelt, vind je op deze pagina praktische tips om dit aan te pakken.

Situaties waardoor je eenzaam kunt zijn. Herken je dit?

Iedereen is anders. Toch is er een aantal algemene situaties die ervoor kunnen zorgen dat jij je eenzaam voelt. Herken je dit? Ga dan direct met de tips aan de slag en zet een eerste stap naar een betere kwaliteit van leven. Zit jouw situatie er niet bij of zie je geen activiteiten die bij jou passen? Neem dan contact op met onze ledenadviseur. Zij luistert naar je en denkt graag mee in oplossingen.

Eenzaamheid door verlies

Eenzaamheid kan ontstaan door allerlei soorten verlies. Niet alleen verlies van een dierbare, zoals jouw partner of kind, maar ook van verlies van werk, gezondheid, toekomstperspectief of bijvoorbeeld een scheiding.

Zorgt het gemis voor een sterk gevoel van eenzaamheid? Dan adviseren wij om hulp te zoeken. Dat kan ook vrijwilligershulp zijn. De mogelijkheden voor hulp zijn zeer divers en wat bij jou past is zeer persoonlijk. De ledenvereniging heeft veel informatie over rouw en verlies gebundeld op een pagina.

Eenzaamheid door het wegvallen van zorg voor een naaste

Hoef je niet langer te zorgen voor een naaste? Heeft deze zorg je zo opgeslokt, dat het er niet meer van kwam om contacten met familie en vrienden te onderhouden? Dat gebeurt vaker bij mantelzorgers en is echt op te lossen. Bel vrienden of familieleden en vertel hoe het zo kwam. Als je graag iets voor anderen betekent en dit nu mist, is vrijwilligerswerk bij een welzijnsorganisatie, buurtcentrum of zorginstelling echt iets voor jou.

Eenzaam omdat je sociale contacten in de buurt mist

Mis je sociale contacten in de buurt en wil je nieuwe mensen leren kennen? Onderstaand lijstje helpt je op weg.:

Eenzaam door een handicap

Ben je door een handicap veel alleen thuis?

• De Zonnebloem komt graag bij je op bezoek, of je nu jong bent of oud. Deze stichting organiseert ook uitjes voor mensen met een handicap.
    • Voor 65+-ers die van film, theater en concerten houden regelt stichting Vier het leven regelmatig uitjes. Een medewerker van de stichting begeleidt je van deur tot deur en vervoer is geregeld. Een rolstoel of rollator is geen probleem. Inschrijven kan per mail of bel op werkdagen 035 - 524 51 56. Kijk ook op de site.
    • Of sluit aan bij een telefooncirkel. Dit is een groep mensen die elkaar dagelijks belt. De ledenadviseur helpt graag bij het vinden van een telefooncirkel in de buurt.
    • Bel je liever anoniem? De Luisterlijn is 24/7 bereikbaar voor een gesprek van mens tot mens. Ook per chat.
    • Informeer daarnaast bij de gemeente of je vanuit de WMO recht hebt op voorzieningen waarmee je wél uit huis en op pad kunt.

Zo helpt de ledenvereniging

Ledenadviseur

De ledenadviseur is er voor jou. Zij luistert naar je en denkt mee over wat jij kunt doen om je beter te voelen. Zij heeft een groot netwerk en kijkt samen met jou welke mogelijkheden er in de buurt zijn en welke oplossing het beste bij jou past.

Goedemorgen app

Begin de dag gezellig en ontvang elke ochtend van de ledenvereniging een goedemorgen appje op je telefoon. Gewoon om je een fijne dag te wensen en dat je weet dat we aan je denken. En je mag ook direct een vraag stellen, we zitten voor je klaar! Het enige dat je nodig hebt is een mobiele telefoon waarop de Whatsapp app staat.