Eropuit tijdens Pasen

Trek er lekker op uit
Pasen is meer dan eieren zoeken of eten. Het is voorjaar, de natuur komt tot leven en het is de ideale gelegenheid om er even op uit te trekken. Tijd om je schoenen aan te trekken en naar buiten te gaan. We hebben een aantal tips voor je op een rijtje gezet.

Ontdek wat er allemaal te doen is

Een dagje naar een eiland

• Op een eiland is genoeg te zien en te doen. Lekker fietsen of wandelen en een ijsje eten, of kop warme chocolademelk drinken bij strandtent. Rederij Doeksen heeft speciale dagtickets vanaf 26,50 en fietsarrangementen vanaf 31,- voor Terschelling en Vlieland Texel is een korte oversteek en heeft vaste tarieven Voor Ameland en Schiermonnikoog koop je een ticket bij Wagenborg PassagiersdienstenEr zijn vele varianten van speurtochten, foto speurtocht, spoorzoeken, alfabetspoortocht.

Maak je eigen speurtocht en ga er lekker op uit!

• Wil je je echt verdiepen in speurtochten, kies dan een leuk groepsspel. Je vindt er de 20 leukste varianten.
  • Op natuurmonumenten kun je een mooi speurpakket downloaden, compleet met pijlen en opdrachtkaartjes. De opdrachten zijn gericht op beestjes of op het bos/park. Makkelijk toch?
  • Met Troovie maak je in een paar minuten je eigen gave speurtocht. Je kiest een avontuur en maakt een route waar je maar wilt. Plaats allerlei leuke en interactieve opdrachten en voeg eventueel een leuke prijs toe!

Ga samen wandelen!

Fiets- en wandelroutes

• In de Eropuit app van de ANWB vind je fietsroutes en wandelroutes, inspiratie en tips voor als je eropuit wilt in Nederland. Als lid van de ANWB ontvang je bovendien exclusieve ledenvoordelen op uitjes, theaterproducties, stedentrips en meer. En gaat er onderweg iets mis? Via de app meld je eenvoudig pech of diefstal van je fiets. Wel zo handig.

Lopen tussen de bomen

• Wandelen tussen de boomtoppen in Limburg, megacool met kinderen! Laat je kroost de natuur eens vanuit een ander standpunt ontdekken en neem ze mee het Kruinenpad in Maasmechelen. Op tien meter hoogte loop je 181 meter lang, op een breed en stevig wandelpad. Leuk voor ouders, kinderen en opa's en oma's.
  • Ook in het Drentse Borger kun je wandelen tussen de boomtoppen. Door corona is die nu gesloten, maar ze hebben wel een leuke film van het Boomkroonpad. Dan kun je later een keer gaan.

Een galerie bezoeken?

• De meeste galerieën zijn gewoon op afspraak te bezichtigen. Neem contact op met de galerie van je keus. Bij sommige galerieën kan je ook online een tijdslot reserveren.

Slecht weer?

Of geen zin om naar buiten te gaan? Geen probleem! Ook dan zijn er genoeg leuke activiteiten die je kunt ondernemen:

• In online escaperoom De Verloren Herinnering moet je puzzels oplossen om woorden en cijfers te verzamelen, die je uiteindelijk nodig hebt om vrij te komen. Dit spel duurt 3-12 uur! Je speeltijd en voortgang wordt niet bijgehouden. Ga als je later verder wilt spelen direct naar de link van de pagina waar je was gebleven. Voor dit spel moet je soms gebruik maken van het internet of je printer om tot antwoorden te komen.
  • Wist je dat je een auto kunt laten rijden met behulp van lucht? Door de lucht uit een ballon gaat jouw auto vooruit. Bouw je eigen ballonwagen en daag je vrienden uit voor een autorace!
  • Vanaf deze maand kan iedereen weer genieten van Beleef de Lente, het jaarlijkse vogelkijkfeest van de Vogelbescherming. Kijk live mee in het nest van de ooievaar, naar badderende vogeltjes in de vijver, in de nestkasten van de kerkuil en de oehoe. Of ga voor het nóg grotere werk en volg de twee zeearenden, die nu prachtig in beeld op een reusachtig nest zitten. En wat dacht je van de slechtvalken? Het gaat er bij hen vaak ruig aan toe.

Knutselen en kunst met Pasen

• Een versierd huis is altijd gezellig. Ook met Pasen kun je het thuis gezellig maken. Bijvoorbeeld met deze vrolijke vlaggenlijn: printen, kleuren, knippen, rijgen en klaar!
  • Pasen en eieren horen bij elkaar. Niet alleen om Paaseieren te zoeken, maar ook een lekker eitje bij de Paasbrunch. Hoe leuk is het voor de kids als ze hun eigen eierhouders op tafel hebben staan
  • Bekijk eens een virtuele tour van een museum. Genoeg te zien. Zoals The Smithsonian National Museum of Natural History in Washington DC. Of download de google app met kunst en cultuur. Je kunt rondkijken in musea en experimenteren met Art Transfer, Pocket Gallery's, Art Selfie en meer. Een van de musea die je virtueel bekijkt is the British Museum
  • Op de computer? Op kunst en cultuur van Google staan ook een aantal leuke interactieve belevenissen om op de computer of tablet te bekijken.

Espria Ledenvereniging werkt nauw samen met: Icare, Evean, Zorggroep Meander, GGZ Drenthe, Icare Jeugdgezondheidszorg, De Trans en Zorgcentrale Noord.