Extra vitamine B12

Nuttig of noodzakelijk
Vitamine B12 heeft u nodig voor gezonde bloedvaten en zenuwen. Eet u weinig vlees, vis, kwark of eieren? Of slikt u medicijnen? Dan bestaat er kans op een tekort aan deze vitamine. Is het nodig extra vitamine B12 bij te slikken?

Informatie over vitamine B12

Is extra vitamine B12 slikken nodig?

Eet gezond en gevarieerd en voldoende dierlijke producten, zoals vlees, vis en kaas. Dan krijgt u genoeg vitamine B12. Eet u vegetarisch, neem dan elke dag melkproducten of een ei. Bent u veganist? Kies producten waaraan extra vitamine B12 is toegevoegd. Twijfelt u of u een vitamine B12 tekort heeft, vraag uw huisarts om advies.

Wat doet vitamine B12

Door de vitamine werken uw zenuwen, bloedvaten, maag en darmen goed. En het zorgt voor zuurstof in uw bloed. Ook helpt het uw hart gezond houden en zorgt vitamine B12 dat u minder snel ziek wordt. De vitamine doet dus veel in uw lichaam. Krijgt u te weinig vitamine B12, dan is er kans op tekort. En dat kan klachten geven. Ongeveer 7 op de 100 mensen heeft een tekort.

Hoe herkent u een tekort?

Gevoelloze vingers en tenen, tintelingen, evenwichtsproblemen en moeite met bewegen. Die klachten kunnen  ontstaan. En door bloedarmoede kunt u last hebben van vermoeidheid en duizeligheid. Vaak heeft u niet door dat u een vitamine B12 tekort heeft. Klachten kunnen vaag zijn en op den duur pas erger worden. Trouwens, niet iedereen met een tekort heeft klachten.

Waardoor ontstaat een tekort?

• U eet te weinig dierlijke producten zoals vlees, vis, melk, kwark, boter, kaas en eieren.
  • U gebruikt lange tijd medicijnen tegen diabetes of maagklachten.
  • U heeft een ontsteking aan de darmen (bijvoorbeeld ziekte van Crohn).
  • U maakt te weinig maagzuur aan.
  • U drinkt teveel alcohol

Onderzoek

Heeft u klachten en denkt u aan een tekort? Deel uw twijfels met de huisarts en overleg of bloedonderzoek nodig is en of u vitaminepillen nodig heeft. Loopt u risico op een vitamine B12 tekort of heeft u al een groot tekort, dan kan de huisarts ook vitamine injecties geven.

Meer informatie

Thuisarts geeft meer uitleg over vitamine B12. En het voedingscentrum geeft informatie over vitamine B12 en voeding.