Fietsen; goed voor je lijf en humeur!

Doe ook mee met de Drentse Fiets4daagse
Nederlanders en fietsen: een gouden combinatie. Ons land telt zelfs meer tweewielers dan mensen. Niet zo gek. Want fietsen is makkelijk, ontspannend en ook nog eens heel gezond!

Voor Jaap en Henny Spithoff (beiden 75) is fietsen dagelijkse kost. Om naar de tennisbaan te gaan, de markt te bezoeken en om boodschappen te doen. Ook als ze langs hun dochter en kleinkinderen gaan aan de andere kant van hun woonplaats Assen pakt het stel graag de fiets. “Dat is al gauw tien kilometer. Heen én weer terug. Dus zo komen we wel aan onze portie beweging”, vertelt Henny. “We hebben overigens ook een auto, maar als het even kan, pakken we de fiets. Wat dat betreft zijn we  heel Nederlands!”

Tandje minder

Henny vindt het heerlijk om in de frisse buitenlucht te zijn. “Als het even meezit, heb je de zon in je gezicht. Heerlijk vind ik dat. Fietsen is echt ontspanning voor ons. En natuurlijk ook nog eens heel gezond. Zeker als je een dagje ouder wordt, is het belangrijk om fit en  actief te blijven. Onze fietsen zijn elektrisch, maar we zetten de stand expres niet te hoog. Zodat je zelf ook nog voelt dat je moet trappen. Goed voor de beenspieren!”

Omgeving verkennen

Henny maakt ook graag toertochten. “Samen met mijn man of met vrienden. Heel gezellig is dat. Dan maken we er een dagje uit van.” En op vakantie gaan hun tweewielers gewoon mee. “We hebben een caravan, dus dan doen we de fietsen achterop. In het najaar staan we vaak op een camping in de Achterhoek. Dan is de fiets een prettige en handige manier om de omgeving te verkennen. Wandelen is gewoon niet zo aan ons besteed. Fietsen is actiever en je komt nog eens ergens.”

Gezellig samen fietsen

Zo’n 20 jaar geleden deed Henny mee aan de Drentse Fiets4Daagse. “Samen met mijn ouders, oom en tante. Heel gezellig! Vorig jaar wilden mijn man en ik samen met onze kleindochters meedoen. Helaas ging dat toen door corona niet door. Maar wie weet komt het er nog eens van!”

5x waarom fietsen gezond is

1. Spiermassa: Bij fietsen gebruik je niet alleen je beenspieren, maar ook veel andere spieren. Bijvoorbeeld om te sturen, om in balans te blijven en om extra kracht te zetten. Door regelmatig te fietsen, werk je aan je spierkracht en spieropbouw.
  2. Braintrainer: Fietsen is goed voor de hersenen. Het zorgt namelijk voor meer bloedtoevoer naar je brein en levert zo meer zuurstof. Ook zorgt fietsen ervoor dat de verschillende delen van de hersenen beter met elkaar communiceren. Dit vergroot je cognitieve capaciteiten.
  3. Calorieënvreter: Wist je dat je met 10 minuten stevig doortrappen bijna 100 calorieën verbrandt? Fietsen is dus een goede manier om wat kilo’s kwijt te raken.
  4. Buitenlucht: Je bent buiten en dat is sowieso goed voor je. Frisse buitenlucht helpt namelijk bij een natuurlijk slaapritme en een betere nachtrust.
  5. Ontspanning: Lange fietsritten werken ontspannend. Het brengt je lichaam, hoofd en ademhaling tot rust. Bovendien maak je door te bewegen de geluksstofjes endorfine en serotonine aan. Een lekker gevoel!

KORTING IN DE VOORDEELSHOP
Koop een fiets en krijg tot €150,- korting! Of ga voordelig een dag op pad met een e-bike in Twente. Als lid krijg je maar liefst 40% korting op een arrangement en betaal je €24,75 per persoon (niet-leden €41,25). Of kies voor één van de andere scherpe deals in de Voordeelshop