Fit & zwanger? Welke cursus past bij jou?

Blijf fit tijdens en na je zwangerschap. De juiste cursus kan je hierbij helpen, ontdek de mogelijkheden
Zwanger? Gefeliciteerd! Je wilt vast graag fit en actief blijven. Er zijn veel cursussen die je hierbij helpen. Als voorbereiding op de bevalling, maar ook om na je zwangerschap vol energie te genieten van het moederschap. Hoe blijf jij fit als mama?

Zwanger en fit

Mom in Balance

Mom in Balance helpt jou fit en energiek te worden en te blijven. Zowel lichamelijk als geestelijk. Met hulp van effectieve workouts en trainingen werk je buiten de deur aan je conditie. Dat kan zowel tijdens de zwangerschap als erna. De oefeningen zijn afgestemd met gyneacologen en bekkenbodemtherapeuten. Mom in Balance wordt gegeven door trainers die intern worden opgeleid.

Zwanger Fit Fysio

Je traint samen met andere aanstaande moeders, onder begeleiding van een fysiotherapeut. Vanaf de 12e week mag je al starten. Er is speciale aandacht voor je rug-, buik- en bekkenbodemspieren. De fysiotherapeut weet welke oefeningen jij in welke fase van de zwangerschap kunt doen. Fit blijven na de bevalling? Train na je zwangerschap dan lekker door.

Zwangerschapsyoga

Tijdens zwangerschapsyoga bereid je je, in een groep, ontspannen voor op de bevalling. Je traint je spieren door ze te rekken en te strekken en zo te versterken. Het doel van de cursus is dat je lichaam en geest tot rust komen en je eventuele spanningen loslaat. Tot slot oefen je je ademhaling met hulp van verschillende ademhalingstechnieken. Die kunnen helpen tijdens de bevalling. Maar ook bij het verminderen van klachten tijdens de zwangerschap, zoals harde buiken en slecht slapen.

Fit en gezond zwanger

Deze cursus is een combinatie van sport en ontspanning en bestaat uit een aantal bijeenkomsten. In warm water werk je aan je conditie. Maar je krijgt er ook informatie, advies en praktische tips hoe een bevalling verloopt en hoe je omgaat met pijn. En tot slot vertelt een lactatiekundige jou alvast alles over borstvoeding.

Zwangerschapsgymnastiek

Gymmen tijdens de zwangerschap is nog steeds heel populair. Samen met andere zwangeren train je op verschillende manieren je bekken en houding. Zo bereid je je goed voor op de bevalling. De trainer geeft je ook informatie over het verloop van de zwangerschap, hoe jouw lichaam verandert en op welke manieren je kunt bevallen. En omdat je traint in een groep kun je eenvoudig ervaringen uitwisselen met andere aanstaande moeders.

Fit na de bevalling

Na de bevalling kun je ook samen met de baby sporten. Weet je niet goed wat je al aan kan? Vraag de huisarts, gyneacoloog of bijvoorbeeld fysiotherapeut om advies.

Trainen met hulp van je baby

Nog vrij nieuw in het aanbod is ‘baby workout’. Hierbij train je samen met je baby. Je baby zit bijvoorbeeld in een draagzak op je buik of rug terwijl jij je beenspieren traint. Of hij ligt op je knieën tijdens de buikspieroefeningen. Zo is hij altijd bij je terwijl jij werkt aan een fitter lijf.

Zwemmen met je baby

Zwemmen met de baby kan een goede training zijn om weer in vorm te komen. Kies wel voor een cursus onder deskundige begeleiding. Babyzwemmen moet altijd bij een temperatuur van ongeveer 32 graden en duurt nooit langer dan 30 minuten. Zwemmen met de baby is natuurlijk leuk, maar het bevordert onder meer ook de coördinatie van je kind. Advies van het Centrum Jeugd en Gezin (CJG) is niet te vroeg te beginnen met babyzwemmen. Het zwembad is vaak druk, kleine en jonge baby’s moeten vaak wennen aan de geluiden en prikkels. Twijfel je of je al kunt zwemmen met je kind? Informeer ernaar bij jouw huisarts. Kijk voor het aanbod bij een zwembad in de buurt.

Mom in Balance: Back in shape

Kom na je bevalling weer snel in vorm. Train lekker in de buitenlucht onder begeleiding van een trainer. Met hulp van pittige workouts, loopoefeningen en cardiotraining werk je aan je herstel, conditie en algehele fitheid. Zes weken na de bevalling mag je starten. Heb je een keizersnede gehad, Mom in Balance zegt dat je na 12 weken mag starten. Twijfel je? Overleg dan eerst met je arts of gyneacoloog wanneer het juiste moment is om te beginnen.

Waar voel jij je goed bij?

Kies altijd een cursus die bij jou en je niveau past en waar je je goed bij voelt. Let er ook op dat de cursus door een deskundig persoon gegeven wordt. Vraag eventueel de verloskundige om advies voor een (kwalitatief) goede cursus. Twijfel je of een cursus geschikt is samen met je baby te doen? Informeer ernaar. Bijvoorbeeld bij de huisarts, verloskundige of het CJG.