Iemand om mee te praten

Voor gezellig praatje of om uw verhaal te delen
Oudere vrouw en jongere vrouw bij voordeur
Heeft u weleens behoefte aan een gezellig praatje? Of een gesprek waarin u vertelt waar u mee zit? Maar kent u weinig mensen om uw verhaal mee te delen? Gelukkig zijn er organisaties en verenigingen die hulp bieden. Enkele mogelijkheden op een rij.

Bezoek thuis

Humanitas biedt het vriendschappelijk huisbezoek . Een vrijwilliger komt bij u thuis voor een luisterend oor en kop koffie. U bepaalt zelf waar het gesprek over gaat. Het kan bijvoorbeeld gaan over verdriet, rouw of ziekte, maar ook over dagelijkse onderwerpen. Een vrijwillig thuisbezoek is er voor iedereen. Het is gratis en u bepaalt samen hoe vaak u afspreekt.

Hulp van maatje

Zoekt u een gesprekspartner of iemand die leuke dingen met u doet? Dan is het maatjesproject van het Oranjefonds misschien iets voor u. Vul op de website van het Oranjefonds in wat voor maatje u zoekt en kijk of er een geschikt iemand bij u in de buurt zit. Hulp van een maatje is gratis en u bepaalt samen hoe vaak u afspreekt.

Bent u 55 jaar of ouder? Dan kunt u ook hulp vragen aan het Ouderenfonds. Maak op hun website een profiel aan en vul in wat u zoekt. Belt u liever? Dat kan ook. Via 0800 – 1325 (gratis) krijgt u een medewerker van het Ouderenfonds aan de lijn die uw verzoek voor een vrijwilliger doorgeeft. Het Ouderenfonds kijkt of er iemand bij u in de buurt is voor een leuk gesprek, om een spelletje mee te spelen of die bijvoorbeeld mee gaat wandelen. Deelname is gratis en vrijblijvend.

Hulp van vrijwilligers

Vrijwilligers helpen graag. Zij kunnen bij u langskomen voor een praatje, helpen bij het ontmoeten van andere mensen of erop uit gaan om leuke dingen te doen. Via internet kunt u op verschillende websites een oproep plaatsen voor hulp. Kijk bijvoorbeeld eens op WeHelpen.nl, NLvoorelkaar of Vraagelkaar. U vult in waarnaar u op zoek bent en een ander kan daarop reageren.

Mezzo voor mantelzorgers

Bent u mantelzorger, mist u contact met anderen of voelt u zich weleens eenzaam? Praat erover en deel uw verhaal. Mezzo is een organisatie speciaal voor u. Op de website kunt u in contact komen met andere mantelzorgers. Stel uw vraag en krijg antwoord van andere mantelzorgers. Of spreek samen af en deel uw ervaringen tijdens een kop koffie. Bel de Mezzo mantelzorglijn 0900 - 20 20 496 (€ 0,20 per minuut) voor informatie en advies.

Patiëntenorganisatie

Bent u patiënt of cliënt? En zoekt u een organisatie die op komt voor uw belangen? Of wilt u contact met mensen die hetzelfde meemaken als u? In een cliënten- of patiëntenorganisatie vindt u gelijkgestemden. Kom met elkaar in contact of vraag informatie of advies over uw ziekte of beperking. Op de website van Regelhulp van de Rijksoverheid vindt u een overzicht van alle patiëntenorganisaties.

Contact met lotgenoten

Wanneer u ziek bent kunt u behoefte hebben aan contact met mensen die hetzelfde meemaken als u? Kijk eens op de website van landelijke lotgenotenverenigingen, zoals het ReumafondsStichting kanker.nl of bijvoorbeeld het Diabetes Trefpunt Nederland. Daar vindt u oproepen van mensen die graag in contact komen met mensen zoals u.

Huisbezoek ledenconsulent

Heeft u een uitgebreide vraag over welzijn, wonen of zorg die u graag bespreekt met de ledenconsulent? Vraag dan een gratis huisbezoek aan. Uw vraag kan bijvoorbeeld gaan over eenzaamheid, het vinden van een maatje bij u in de buurt of over hulp bij het op orde krijgen van uw leven na een ingrijpende gebeurtenis. De ledenconsulent bespreekt samen met u welke mogelijkheden en oplossingen er zijn en welke het beste bij uw situatie past.

Vragen? Bel de ledenconsulent.

Zoekt u iemand in de buurt om mee te praten? Bel de ledenconsulent, 088 - 383 20 00. Zij weet wat er in uw woonplaats mogelijk is en denkt graag met u mee.

Meer over