Geurspelletjes

Leuk met je (klein)kinderen
Met je neus kun je leuke spelletjes doen. Probeer ze eens met je (klein)kinderen. Voor binnen of buiten!

Geurenmemory

Vind jij de twee potjes met dezelfde geur? Het spel werkt net als memory met plaatjes. Je zoekt de twee potjes met dezelfde geur bij elkaar. Kent je (klein)kind memory nog niet? Speel dan eerst eens een spelletje gewoon memory.
Gebruik een aantal bakjes of potjes. Tussen de tien en zestien is genoeg. Vul ze met verschillende (sterk) geurende dingen. Denk aan pindakaas, citroensap of azijn, gekneusde knoflook, sinaasappelsap, koffie, een aardbei, munt, kaas, yoghurt, een gesnipperde ui. Zorg dat je van iedere geur twee potjes hebt. Markeer welke potjes bij elkaar horen, als dat nodig is.
Voor de geurenmemory doe je een blinddoek om bij je (klein)kind. Te spannend? Dan kun je ook de potjes afdekken. Als de geur er maar doorheen kan. Zoeken maar! Als je (klein)kind denkt dat twee potjes dezelfde geur hebben, dan mag hij of zij het zeggen. Jij controleert ze. Haal de potjes weg als het klopt. Net zo lang tot de potjes op zijn. Hou je (klein)kind op de hoogte van het aantal potjes dat nog in het spel is.

Wat ruik ik?

Een ander spelletje met potjes: raad de geur! Neem de kleine bakjes of potjes. Doe daar een aantal (sterk) geurende dingen in die het kind kent, zoals tandpasta, afwasmiddel, maggi, of een van de dingen hierboven.
Werk opnieuw met een blinddoek, of afgedekte potjes. Laat je (klein)kind raden wat het is. Moedig hardop denken aan, als je (klein)kind het nog niet weet. Je kunt daarbij helpen met vragen, zoals: Kun je het eten? Komt het uit de badkamer of de keuken?

Speurneus

Zoek waar de geur vandaan komt! Verstop in een afgesproken, niet te grote ruimte een zakje met iets dat sterk ruikt, zoals koffie, losse thee, pinda's, hooi, pepermunt, zeep, vochtige aarde, nootmuskaat. Laat je (klein)kind zijn of haar neus achterna gaan.

Snuffelwandeling

Ruiken op straat. Of in het park. Een spelletje voor buiten. Wat kom je tegen? Praat over de geuren van het verkeer, in winkels (kapper, drogist, schoenenzaak, bakker, slager, kaaswinkel, viswinkel, groentewinkel), of in het OV, en in de lift. Bezoek een park of een bloementuin, en snuffel aan bloemen en planten. Ruik aan (natte) baksteen, of aan pas gemaaid gras. Help je (klein)kind om de juiste woorden te vinden om de geuren te beschrijven.

Chatten

Chat met onze