Gezond eten, in elke levensfase belangrijk

Tips en informatiebronnen over voeding.
In elke fase van uw leven is gezond eten belangrijk. Op sommige momenten moet u extra goed letten op wat u eet. Zoals voor of tijdens de zwangerschap, tijdens ziekte of wanneer u wat ouder bent.

Goede informatiebronnen en tips

Het internet wemelt van de informatie over voeding. Wij selecteerden voor u enkele goede bronnen en geven u daarnaast wat tips:

• Gezonde voeding tijdens de zwangerschap
    • Als u zwanger bent, of dit wilt worden, moet u goed opletten wat u eet en drinkt. Het voedingscentrum maakte hiervoor een overzichtelijke tabel.
    • Twijfelt u over bepaalde voeding of maakt u zich zorgen? Bespreek dit dan met uw verloskundige of gynaecoloog.

• Gezond eten voor baby’s kinderen
    • Elke kinderfase kent andere aandachtspunten. Dat geldt zeker voor de voeding van uw kind. Het voedingscentrum biedt een volledig overzicht met leuke en handige tips voor elke leeftijd.
    • Vragen over het eetgedrag van uw kind kunt u altijd bespreken met een deskundige van het consultatiebureau. Of u schakelt opvoedondersteuning van de ledenvereniging in.

• Gezond eten als volwassene
    • Wanneer u eet volgens de schijf van vijf krijgt u alle benodigde voedingsstoffen binnen. Hoeveel u van alles eet is afhankelijk van uw leeftijd en of u man bent, of vrouw. Het voedingscentrum helpt u een gezond en gevarieerd menu samen te stellen met een online programma.
    • Heeft u eetproblemen of het idee dat u te dik bent? Praat hier over met uw huisarts of vraag een diëtist om raad. Of lees onze webpagina’s ‘Ben ik te dik?’ en ‘Tips om af te vallen’.

• Gezonde voeding voor een ouder lichaam
    • Een ouder lichaam stelt wat andere eisen aan een gezond eetpatroon. Bent u minder mobiel, heeft u geen zin om te koken of lukt koken helemaal niet meer? Dan biedt een maaltijdservice uitkomst. De ledenvereniging biedt zo’n service, waarbij u al voor zo’n € 5,- een goede maaltijd krijgt.

Eet u graag samen?

• Wijkrestaurant Acht Staten van Evean organiseert regelmatig een avond waarop ouderen uit de wijk gezellig mogen komen eten. Voor kosten en de eerstvolgende datum belt u: 075 - 647 30 00 of stuur een e-mail.
  • Eetcafé de Balie in Zwolle verwelkomt u iedere dinsdag- en donderdagavond voor een gezonde maaltijd voor slechts € 5,-. Om zeker te zijn van een plek is het nodig om telefonisch te reserveren. Dit kan op dinsdag en vrijdag tot 14.30 uur via 06 - 13 89 41 81 of 06 - 13 89 28 62.
  • De Keuken van Zuid in Wijkcentrum de Pol in Zwolle organiseert op diverse dagen 'samen-eet momenten'. Bel 038 - 851 57 80 voor informatie en om te reserveren.
  • In Dalfsen organiseert ’t Naoberhuus iedere woensdagavond een eetcafé. Reserveren is noodzakelijk. Bel 06 - 10 31 12 56.
  • Het eetcafé in Hardenberg organiseert iedere maandag- en woensdagavond ‘samen eten’. Bel 0523 - 265 24 voor informatie en om te reserveren.
  • Eetgroep Kampen komt iedere dinsdag en vrijdag bij elkaar om samen te eten. Schuift u aan? Bel 038 - 333 71 79 om te reserveren.
  • In Oldenzaal is iedere eerste woensdag van de maand een eetcafé. Bel 06 - 51 44 12 72 voor informatie over de kosten en locatie.
  • Informeer bij de ledenconsulent of er organisaties bestaan die eetkringen organiseren of dat er andere mogelijkheden zijn om samen te eten.
  • Er is in Nederland ook een sociaal netwerk van ‘thuiskoks’ actief. Deze mensen koken thuis een lekkere maaltijd voor u.

Kan de diëtist helpen?

Lukt het niet om gezond te eten? Valt u teveel af of komt u teveel aan? Zoek dan hulp bij een diëtist. Alle zorgverzekeraars bieden vanuit de basisverzekering een vergoeding aan voor de eerste drie behandeluren. Bel met uw zorgverzekeraar voor de hoogte van de vergoeding en de voorwaarden, zoals verwijzing van een huisarts.

• U vindt een diëtist in de buurt via de site van de NVD.
  • U kunt ook bij Zorggroep Meander terecht voor al uw voedingsvragen en problemen, al dan niet in combinatie met een ziekte. Klik op deze link voor informatie.

Contact met de ledenvereniging

U mag daarnaast altijd bellen of mailen met de ledenvereniging en onze ledenconsulent. Wij kennen veel aanbieders in het gebied waarin u woont en helpen u graag verder.