Gezond eten voor mensen met dementie

Wat doe je als iemand door dementie niet goed eet?
In elke fase van het leven is gezond eten belangrijk. Maar wat doe je als iemand in je omgeving door dementie vergeet om te eten en drinken? Of als diegene geen trek heeft, omdat zijn smaak is veranderd?

Zo zorg je ervoor dat je naaste met dementie gezond eet

Alzheimer Nederland

Op het platform dementie.nl van Alzheimer Nederland vind je veel nuttige informatie over eten en drinken met mensen met dementie. Bijvoorbeeld hoe je ondervoeding en uitdroging bij je naaste voorkomt, hoe je met smaakvolle recepten gezellig samen kunt eten en wat je doet bij gewichtsproblemen.

Kookboeken

In de boekhandel zijn verschillende kookboeken te koop, speciaal over eten samen met mensen met dementie. Wij kozen er 4 uit:

• Jeroen Wapenaar en Lisette de Groot schreven het boek Eten en drinken bij dementie. Dit boek biedt praktische handvatten om uw naaste te ondersteunen met goede voeding.
  • Kookt u nog graag samen dan is het kookboek Eten om niet te vergeten; Lekker koken voor (dementerende) ouderen een mooie aanschaf.
  • 20x Hollandse pot in plaatjes helpt de niet-opgeleide zorgkok een goede maaltijd te koken, terwijl de demente cliënt dankzij de plaatjes stapsgewijs mee beleeft wat er straks op tafel komt. Te bestellen via de website van WarmEten.
  • Smaakvol en gezond eten met al je zintuigen gaat over smaakvol en gezond eten voor mensen die moeite hebben met ruiken en proeven.

Heeft je naaste kauwproblemen? Pureer het voedsel dan niet als eerste oplossing, maar maak een afspraak bij de tandarts. Wellicht heeft je naaste gebitsproblemen of past de gebitsprothese niet goed.

Zorgen over het drink- en eetgedrag

Mensen met dementie lopen meer risico dan andere mensen om uit te drogen of ondervoed te raken. Neem bij twijfel hierover én over het algehele drink- en eetgedrag van je naaste contact op met het Psychogeriatrisch Team bij jou in de buurt. Dit is een speciaal team dat mensen met dementie, hun familie en mantelzorgers helpt om een weg te vinden in een leven met dementie.

• Bel voor meer informatie met Icare via 0900 - 88 33 (€ 0,10 per minuut)
  • Bel voor meer informatie met Evean via 0900 – 98 97 (€ 0,10 per minuut)
  • Bel voor meer informatie met Zorggroep Meander via 0598 – 68 68 68

Vragen? De ledenadviseur helpt je verder

Heb je nog vragen? Bel dan onze ledenadviseur, tel. 088 - 383 20 00. Chatten (rechtsonder in beeld) of e-mailen naar service@ledenvereniging.nl kan ook. Zij helpt je graag aan via telefoon, chat of e-mail, of komt op huisbezoek om in alle vertrouwelijkheid over je zorgen te praten. Ook kan ze je op weg helpen als jij of je naaste zorg nodig heeft.

Chatten

Chat met onze