Gezond eten voor mensen met dementie

Wat doe je als iemand door dementie niet goed eet.
Een echtpaar eet in de zon op het terras bij huis lekkere koekjes uit een schaaltje
In elke fase van het leven is gezond eten belangrijk. Maar hoe doet u dat, als iemand door dementie vergeet om te eten en drinken. Of geen trek heeft, omdat diens smaak is veranderde?

Kookboeken en online informatie

Op het internet vindt u al 'Googlend' tal van tips om de voeding van uw demente naaste in de gaten te houden. Naast deze online informatie kunt u via het internet ook speciale kookboeken aanschaffen. Wij selecteerden er vier voor u:

• Alzheimer Nederland schreef een informatieve tekst vol tips om de voedselinname en het gewicht van uw naaste met dementie in de gaten te houden. De tekst gaat ook in op het voorkomen van uitdroging.
  • Jeroen Wapenaar en Lisette de Groot schreven het boek ‘Eten en drinken bij dementie’. Dit boek biedt praktische handvatten om uw naaste te ondersteunen met goede voeding. Uitgeverij Reed Business Education produceert dit boek, dat u koopt in de winkel.
  • Kookt u nog graag samen dan is het kookboek ‘Eten om niet te vergeten; Lekker koken voor (dementerende) ouderen’ een mooie aanschaf. Kosmos is de uitgever van dit boek, dat u koopt in de boekenwinkel.
  • ‘20 x Hollandse pot in plaatjes’ helpt de niet-opgeleide zorgkok een goede maaltijd te koken, terwijl de demente cliënt dankzij de plaatjes stapsgewijs mee beleeft wat er straks op tafel komt. Deze klapper van Warmeten.nl kost € 45,- en bestelt u via dit online formulier.
  • Een boek dat ingaat op smaakvol en gezond eten voor mensen die moeite hebben met ruiken en proeven is ‘Smaakvol en gezond eten met al je zintuigen’. Dit boek koopt of bestelt u in de winkel. Auteur is Joke Boon, uitgever Kosmos.

Kauwproblemen?

Heeft uw naaste kauwproblemen? Pureer het voedsel dan niet als eerste oplossing, maar maak een afspraak bij de tandarts. Wellicht heeft degene die u verzorgt gebitsproblemen of past de gebitsprothese niet goed.

Zorgen over het drink- en eetgedrag

Mensen met dementie lopen meer risico dan andere mensen om uit te drogen of ondervoed te raken. Neem bij twijfel hierover én over het algehele drink- en eetgedrag van uw naaste contact op met het PG-team . Dit Psychogeriatrisch Team helpt mensen met dementie, hun familie en mantelzorgers een weg te vinden in een leven met dementie.

• Bel voor meer informatie met Icare via 0900 - 88 33 (€0,10 per minuut) of kijk op de site.
  • Bel voor meer informatie met Evean via 0900 – 98 97 (€0,10 per minuut) of kijk op de site.
  • Bel voor meer informatie met Zorggroep Meander via 0598 – 68 68 68 of kijk op de site.

Contact met de ledenvereniging

Heeft u vragen over dit onderwerp? Dan kunt u contact opnemen met onze ledenconsulent. Wij kennen veel aanbieders in het gebied waarin u woont en helpen u graag verder. Per telefoon of thuis, via een huisbezoek.