Internetten, doe je het veilig?

Met deze tips lukt dat
Bijna alles doe je online: e-mailen, bankieren, winkelen, spelletjes. Maar doet je het ook veilig? Met deze tips lukt dat.

6 tips om veilig te internetten

1. Beveilig je computer en thuisnetwerk

• Bescherm je wifi-netwerk in huis met een veilige code. Kijk op de website van je internetprovider voor instructies.
  • Installeer een virusscanner op je computer. Betaalde programma’s zijn vaak beter dan gratis downloads.
  • Update je computersoftware regelmatig. Of stel in dat dit automatisch gebeurt.
  • Let op wat je downloadt. Kijk bij het downloaden of je virusscanner de website als ‘veilig’ kenmerkt. Beveiligde sites herken je aan de ‘https’ in de adresbalk.

2. Veilig e-mailen, voorkom phishing

• Open nooit e-mails die je niet vertrouwt of waarvan je de afzender niet kent of herkent.
  • Geef nooit persoonlijke gegevens, bankrekeningnummers of beveiligingscodes aan derden. Banken of bijvoorbeeld de politie vraagt hier nooit om per e-mail. Criminelen wel, in hun phishing-mails, die steeds echter lijken.
  • Taalfouten en slecht opgestelde, verkeerd geadresseerde e-mails zijn dé tekenen dat het om een phishing-mail gaat. Klik in dit geval nergens op en gooi de e-mail direct weg.
  • Belandt de mail direct in je spamfilter? Dit gebeurt niet zomaar. Gooi bij twijfel de e-mail direct weg en klik nergens op.

3. Beveilig uw smartphone

Een smartphone bevat evenveel functies als een computer. Daarom moet je ook je telefoon goed beveiligen tegen cybercriminelen. Bij de instellingen kun je vaak beveiligingen instellen zoals:

• Beveilig je toestel met een wachtwoord.
  • Voorkom spontaan contact met open wifi en bluetooth: zet deze opties op ‘uit’.
  • Update het besturingssysteem van je telefoon regelmatig.
  • Maak je toestel vindbaar / traceerbaar.

4. Veilig online betalen

Banken geven niet langer zomaar geld terug, wanneer je door fraude van een ander een fors bedrag kwijtraakt. Je moet altijd aantonen dat je je hebt gehouden aan de regels van veilig internetbankieren:

• Vertel niemand je pincode en schrijf deze ook niet op een papiertje.
  • Laat een ander nooit voor jou pinnen of met de pas betalen.
  • Kijk bij een overboeking of je een afbeelding van een hangslot ziet en of er 'https://’ in de adresbalk staat.
  • Check bij het online overboeken of het rekeningnummer en het bedrag kloppen.
  • Log uit voordat je wegloopt bij je computer.
  • Controleer je bankrekening regelmatig online.
  • Meld incidenten direct bij je bank en volg de instructies die je krijgt direct op.
  • Reageer nooit op e-mails van je ‘bank’ waarin de afzender vraagt om op een link te klikken of privé-informatie te geven. Banken vragen nooit om deze informatie.
  • Geef nooit gegevens zoals je naam, rekeningnummer, beveiligingscode of wachtwoord aan een beller. Banken vragen hier nooit om per telefoon. Krijg je toch zo’n telefoontje? Hang direct op en bel je bank.

5. Veilig online winkelen

• Bepaal voor jezelf of je een webwinkel vertrouwt. Een professionele uitstraling zegt niet alles, maar wel veel.
  • Ga bij twijfel op zoek naar meer informatie over de online winkel, bijvoorbeeld via de online scan van ACM ConsuWijzer. Of zoek naar reviews op sites als beslist.nl en kieskeurig.nl.
  • Zie je een keurmerk? Controleer dan of de webwinkel dit keurmerk mag voeren.
  • Vink alleen het vakje aan voor ‘akkoord met de algemene voorwaarden, de privacyverklaring en het ontvangen van nieuwsbrieven’ als je deze echt hebt gelezen en begrepen.
  • Betaal bij voorkeur via iDEAL, Paypal of met creditcard. Let tegelijkertijd op of er 'https://' in de adresbalk staat. Of zie je een hangslotje?
  • Bewaar de bestel- en betaalbevestiging als bewijsmateriaal.

6. Hulp bij internetten

Moet je een account aanmaken op internet, maar je weet niet hoe? Wil je videobellen met de kleinkinderen maar krijg je het beeld niet aan de praat? Of loop je op een andere manier vast op internet? Bel de ledenvereniging: 088 - 383 20 00. Dan krijg je direct een ledenadviseur aan de telefoon. Die helpt je op weg. Samen komen we verder, ook op internet.