Ondervoeding bij ouderen: hoe voorkom je het?

Groot risico voor gezondheid.
Als je mantelzorg geeft aan een oudere, let je natuurlijk op zijn of haar gezondheid. Maar houd je ook in de gaten of je naaste voldoende eet en drinkt? Ondervoeding is bij ouderen een groot risico voor de gezondheid. Hoe herken je of iemand ondervoed is? En hoe voorkom je ondervoeding?

Ongezond

Veel ouderen vinden het lastig om regelmatig, gezond en voldoende te eten. Dat komt bijvoorbeeld door minder eetlust of kauwproblemen maar ook door eenzaamheid. Daardoor ligt het gevaar op de loer dat ze te weinig voedingsstoffen binnenkrijgen en dus ondervoed raken. Dat is bijzonder slecht voor de gezondheid. De grootste risico’s:

• Verlies van gewicht en spiermassa
  • Grotere kans op botbreuken
  • Slechtere conditie
  • Minder weerstand
  • Langzamer herstel van ziekte

Signalen

Ouderen hebben vaak zelf niet door dat ze ondervoed zijn. Daarom is het goed als je de signalen herkent:

• Weinig zin om te eten of te drinken.
  • Afvallen zonder dat dat de bedoeling is.
  • Moeite met kauwen, proeven en slikken.
  • Vermoeidheid, misselijkheid, duizeligheid, geprikkeldheid.
  • Psychologische klachten zoals angst en verdriet.

Tips om ondervoeding te voorkomen

• Zorg dat je naaste eten met veel eiwit krijgt. Vuistregel is dagelijks 0,8 gram eiwit voor elke kilo die hij of zij weegt. Eiwitten zijn goed voor de spieren. Ze zitten vooral in vlees, kip, vis, melkproducten, vleesvervangers, peulvruchten en noten.
    Let op: voor iemand met diabetes type 1 is het beter om niet meer dan 0,8 gram eiwit per kilo lichaamsgewicht te eten. Het Diabetesfonds geeft meer informatie over eiwitten bij diabetes.
  • Zorg voor regelmaat. Liefst 3 maaltijd per dag, maar je kunt het ook verdelen over meer momenten.
  • Maak het gezellig en leuk om te eten. Eet bijvoorbeeld regelmatig samen.
  • Ga elke dag samen een stukje wandelen. Dat houdt de spieren in goede conditie en bevordert ook nog eens de eetlust!
  • Weeg je naaste minstens 1 keer per maand en hou het gewicht bij. Als hij of zij 5% gewicht verliest in een maand of 10% in een half jaar, en de BMI komt onder de 20, kan hij of zij ondervoed zijn.

Ondervoed, wat nu?

Als je denkt dat je naaste ondervoed is, schakel dan de huisarts of een diëtist in.