Gezonde werkplek: hoe regelt u dat?

Actiever met een paar simpele tips
Een stevig bureau en goede stoel zijn belangrijk om goed te kunnen werken op kantoor. Voor een gezonde en prettige werkplek zijn er nog een paar eenvoudige tips om rekening mee te houden.

Ventileren

Frisse lucht is goed voor u, door de zuurstof bent u actiever en verzet u meer werk. Zet het raam of rooster op uw werkplek dus lekker open. Zo is er constant verse lucht en gassen en stoffen uit de lucht verdwijnen. Een goed luchtventilatiesysteem helpt ook.

Voldoende ventileren helpt, u voorkomt:

• Hoofdpijn
  • Vermoeidheid
  • Concentratieproblemen
  • Irritatie van ogen en huid

Tips voor een schone lucht

• Houd uw werkruimte en bureau opgeruimd en sluit kastdeuren, zo krijgt stof minder kans.
  • Plaats de printer en/of kopieerapparaat in een andere ruimte. Nare stoffen houdt u zo buiten de deur.
  • Zorg voor gladde vloerbedekking, zoals laminaat of zeil. U ziet stof beter liggen en de vloer is beter te reinigen.

Meer informatie over het verversen van de lucht vindt u op de website van het Arbo-portaal.

Luchtvochtigheid

Zorg voor een goede luchtvochtigheid. Deze is prima als het tussen de 40% en 60% zit. U voelt zich daardoor fitter en functioneert beter. Via een hygrometer meet u het vochtgehalte in een ruimte. Een overzicht van hygrometers vindt u op de website van Kieskeurig.

Te vochtig

Is uw werkplek te vochtig? Een luchtontvochtiger is een oplossing, deze slurpt het teveel aan vocht uit de ruime. Zo voorkomt u dat er schimmels ontstaan en u last krijgt van hoofdpijn, hoesten of huidirritaties.Op de website van Kieskeurig vindt u een overzicht van luchtontvochtigers

Te droog

Last van droge ogen, handen of huidklachten? Misschien is de lucht te droog. De volgende tips helpen:

• Ventileer. (zie de informatie eerder op deze pagina)
  • Zet de verwarming niet hoger dan 20-21 graden.
  • Maak gebruik van een luchtbevochtiger. Deze verspreid vocht in de ruimte totdat het juiste percentage is bereikt. Wilt u een luchtbevochtiger aanschaffen? Op de website van Kieskeurig vindt u een overzicht en leest u ervaringen van andere gebruikers.

Op de website van het Arbo-portaal vindt u meer informatie over luchtvochtigheid.

Meer weten?

De overheid stimuleert alle werkgevers en werknemers om gezond en veilig te werken. Dus niet alleen als u op kantoor werkt, maar ook in de bouw, de scheepvaart en bijvoorbeeld de zorg. Meer informatie over gezond en veilig werken leest u op de website van de rijksoverheid. Bent u benieuwd naar wetgeving over arbeidsomstandigheden? De overheid heeft het overzichtelijk gebundeld op haar website.