Alcohol en ouderen

Online zelfhulp: grip op alcoholgebruik
Iedereen drinkt weleens een glaasje. Als je 55-plusser bent, kan dit extra risico’s met zich meebrengen. Vooral als je dagelijks drinkt: voor de gezelligheid, omdat je wat wilt ontspannen of omdat je liever niet aan iets vervelends wilt denken. De zelfhulpmodule Alcohol en ouderen van Stichting mirro leert je om meer grip te krijgen op je alcoholgebruik. Anoniem. Gratis voor leden.

Zo werkt de online zelfhulpmodule Alcohol en ouderen

Illustratie van man met wijnglasOnderwerpen

• Alcohol
    Wees je bewust van je alcoholgebruik en de gevolgen daarvan. Dat is belangrijk voor een verantwoord drinkpatroon.
  • Lichamelijke gezondheid
    Als je ouder wordt, verandert je lichaam. Dat betekent bijvoorbeeld dat je slechter tegen alcohol kunt.
  • Dagelijks leven
    Als je besluit te minderen of te stoppen met drinken, kunnen er moeilijke momenten of situaties komen.
  • Psychische gezondheid
    Alcohol kan je troost, een beloning of ontspanning bieden. Aan de andere kant kan het ook leiden tot geestelijk ongemak.

Oefeningen, tips, informatie en ervaringen van anderen

Je leest informatie, krijgt tips en doet oefeningen. Ook vertellen ervaringsdeskundigen hun verhaal. De online module bestaat uit verschillende onderdelen die je in je eigen tempo en volgorde kunt doorlopen. Wanneer het jou uitkomt. Elk onderdeel bevat een intro, uitleg, oefening en terugblik.

Start- en eindmeting

De zelfhulpmodule Alcohol en ouderen begint met een startmeting. Die geeft je een idee van je huidige situatie. Hoe is jouw balans? Als je de module hebt afgerond, kun je jezelf bij de eindmeting nogmaals testen. Is er verbetering te zien, of kun je op onderdelen nog meer oefenen?

Anoniem

De zelfhulpmodule Alcohol en ouderen doorloop je anoniem. Niemand weet wie je bent. En niemand wordt op de hoogte gesteld, dus ook je huisarts en zorgverzekeraar niet.

Wat gebeurt er met je gegevens?

• Als je de zelfhulpmodule wilt starten, moet je eerst inloggen op de website van de ledenvereniging. Het inloggen dient er alleen voor om je lidmaatschap te checken. Wij sturen geen gegevens van jou door naar mirro.
  • De gegevens die je opgeeft op de website van mirro, zijn alleen nodig om je te kunnen benaderen en de behandeling op jou af te stemmen.

Ledenvoordeel

• Als lid doorloop je de zelfhulpmodule Alcohol en ouderen gratis.

Voorwaarde