Alcohol: wat is normaal?

Altijd goed om je alcoholgebruik onder de loep te nemen
Drink je regelmatige een glas wijn, bier of andere alcoholische dranken? Dit is minder gezond voor bloedvaten, hart en hersenen dan we dachten, blijkt uit wetenschappelijk onderzoek. Het is altijd goed om je alcoholgebruik onder de loep te nemen. Test het nu!

Online tests alcoholgebruik

Het advies van de Gezondheidsraad is: 'Drink geen alcohol of in ieder geval niet meer dan één glas per dag.' Als je meer drinkt dan de richtlijn is het goed om te kijken of je nog binnen de norm valt van 'wat gezond is'. Dat kan met deze online tests:

Maak je je zorgen? Zoek hulp

Maak je je zorgen over je drankgebruik en zoek je hulp? Die is er, in diverse vormen. Welke vorm bij jou past is afhankelijk van een aantal zaken: hoe erg jouw drankgebruik is bijvoorbeeld en of je er lichamelijke, geestelijke of geldproblemen van krijgt. Herken je je in een van deze punten? Ga dan in gesprek met je huisarts of de GGD in jouw woonplaats. Zij kennen de juiste organisaties voor jouw probleem. Bovendien vergoeden sommige zorgverzekeraars een deel van de behandeling bij een verwijzing (je betaalt wel altijd een eigen bijdrage).

Online hulp bij alcoholproblemen

Is het probleem nog niet ernstig, maar wil je er wel mee aan de slag? En doe je dit het liefst alleen en anoniem? Als lid van de ledenvereniging kun je gratis online zelfhulp volgen. Er is ook zelfhulp voor 55-plussers.