Gezonde fastfood: 3 trends

Snelle hap, toch goed eten
Druk, druk, druk en weinig tijd om te koken? Gelukkig zijn er steeds meer gezondere opties voor een snelle, gemakkelijke maaltijd.

3 trends voor gezonde fastfood

We signaleren 3 trends als het gaat om gezonde fastfood: nieuwe snacks, foodswaps en vegan ijsjes.

Trend 1: Het nieuwe snacken

Niks mis met af en toe een snack. Bij het nieuwe snacken vervang je de ‘vette hap’ door plantaardige alternatieven.

• Al eens een Dutch Weed Burger geprobeerd? Dat is een heerlijke burger op basis van zeewier, die je kunt eten bij verschillende restaurants in Nederland en op diverse festivals.
  • Zin in een lekker ouderwets broodje hamburger? Vervang deze eens door een vegaburger, genoeg keuze in het supermarktschap. Culinair onderzoeksjournalist Loethe Olthuis testte voor Radar zes vegetarische burgers en een 'vega-steak' uit de supermarkt. De Burger Deluxe van Garden Gourmet kwam als winnaar uit de bus.
  • Een nieuwe burger die op deze trend inhaakt is de veganistische Sensational Burger (sinds deze maand te koop bij o.a. Deen en Jumbo). De burger is gemaakt van soja- en tarwe-eiwitten.
  • Zelf vegaburgers maken is overigens erg leuk en makkelijk. In het boek Veggie Burgers van de Zweedse fotograaf en blogger Nina Olsson vind je volop inspiratie, € 20,-.

Trend 2: Gezonder eten door foodswaps

Een foodswap is niets anders dan een basisingrediënt vervangen door iets gezonders. Zo verlaag je bijvoorbeeld het aantal calorieën of maak je een gerecht vezelrijker.

• Vervang de helft van je spaghetti eens door courgetti, door lange slierten courgette te snijden met een spiraalsnijder.
  • Door een bloemkool tot korreltjes te vermalen in de keukenmachine heb je in no time een goede en gezonde vervanger voor rijst of couscous.
  • Bij de supermarkt zijn pizzabodems te koop van bloemkool of biet. Albert Heijn verkoopt ook groentebroodjes met onder andere spinazie of paprika: ideaal om kinderen wat meer groente te laten eten!

Trend 3: Vegan ijsjes

Steeds meer bekende merken komen met vegan varianten van vertrouwde producten, bijvoorbeeld op basis van kokos- of amandelmelk. Wat dacht je van Ben & Jerry’s Non-Dairy Chunky Monkey? Of een vegan Cornetto? Beide ijsjes zijn behalve plantaardig ook glutenvrij. Zelfs Ikea komt met een softijsje dat is gemaakt van plantaardige zuivelvervangers.

Gefrituurde groente gezond?

Plantaardig eten is niet per se hetzelfde als gezond eten. De bereidingswijze heeft veel invloed. Gefrituurde groentekroketjes zijn bijvoorbeeld ongezonder dan een stukje gebakken vlees, maar weer wel wat gezonder dan traditionele kroketten.
En wie denkt met groentechips gezond bezig te zijn, moeten we helaas teleurstellen. Door het frituren gaat een (flink) deel van de vitamines verloren. De meeste groentechips bevatten gemiddeld net zoveel vet en zout als gewone chips. Dus blijf vooral genieten. Gezond en af en toe ongezond, gewoon omdat het lekker is.