Zin en onzin over E-nummers

Is de slechte naam van E-nummers terecht?
Scant u alle verpakkingen op E-nummers? Omdat u producten met E-nummers liever niet koopt? U bent niet de enige. E-nummers hebben een slechte naam. Steeds meer fabrikanten schrappen ze daarom van de ingrediëntenlijst. Is al die ophef wel terecht?

5 vragen over E-nummers

Wat zijn E-nummers?

E-nummers zijn ‘verbeterstofjes’ die worden toegevoegd aan voedingsmiddelen. Ze maken voeding langer houdbaar, verbeteren de smaak of geven het een kleurtje of een mooie glans. Alleen de stoffen die zijn getest op veiligheid krijgen een E-nummer. Dit zijn de stoffen die fabrikanten mogen toevoegen aan etenswaren.

Kunt u onbeperkt E-nummers eten?

Er is wel een grens aan de hoeveelheid die u dagelijks van elk stofje mag binnenkrijgen zonder dat dit risico’s vormt voor uw gezondheid. Die grens wordt onderzocht en vastgesteld door de European Food Safety Authority (EFSA). Fabrikanten moeten zich aan deze ADI (Aanvaardbare Dagelijkse Inname) houden.

E-nummers zijn toch allemaal onnatuurlijk?

Dit is onzin. Er is een hele rits natuurlijke stofjes met een E-nummer. E901 is bijvoorbeeld bijenwas, E162 is de kleurstof uit rode bieten, E330 is citroenzuur en E160 is lypoceen, de rode kleurstof uit tomaten.

Kunt u allergisch zijn voor E-nummers?

Nee, volgens het Voedingscentrum bestaat er geen allergie of overgevoeligheid voor E-nummers in het algemeen. Wel zijn twee uitzonderingen. Dit zijn stoffen waar sommige mensen overgevoelig voor zijn:

Uitzonderingen

• Sulfiet (E150b, E150d, E220, E221, E222, E223, E224, E225, E226, E227 en E228). Sulfiet wordt vaak gebruikt om wijn langer houdbaar te houden. Mensen met astma kunnen er  hartkloppingen van krijgen of huiduitslag.
  • Aspartaam Mensen met de erfelijke stofwisselingsziekte PKU kunnen het stofje fenylalanine niet goed afbreken. Dit stofje zit in aspartaam (E951).

Over welke E-nummers bestaat discussie?

Hoewel goedgekeurde E-nummers veilig zijn om te eten, bestaat over sommige stoffen toch discussie. Dit geldt bijvoorbeeld voor sommige kleurstoffen en voor de smaakversterker ve-tsin.

Omstreden E-nummers

• Kleurstoffen Uit Brits onderzoek bleek dat de kleurstoffen E102, E104, E110, E122, E124 en E129 hyperactiviteit bij kinderen veroorzaakten. Later Europees onderzoek sprak dit weer tegen, maar toch moeten alle producten die een van die kleurstoffen bevatten, hiervoor waarschuwen op het etiket.
  • Ve-tsin Veel mensen zeggen dat zij last krijgen van de smaakversterker E621 (glutamaat), ook bekend als MSG of als ve-tsin. Ze krijgen hier bijvoorbeeld zware hoofdpijn van. Volgens hoogleraar Voedingsleer Martijn Katan is een overgevoeligheid voor dit stofje zeer zeldzaam. Omdat er zo veel over te doen is, schrapten veel grote fabrikanten het toch van de ingrediëntenlijst.

Chatten

Chat met onze