Zomerse dorstlessers

Goedkoop, supermakkelijk en zonder calorieën
Zomerse temperaturen? Dan is het extra belangrijk om je vochtbalans op peil te houden. Regelmatig water drinken dus, ruim 2 liter per dag. Wordt gewoon water een beetje saai? Maak er fruitwater van door het te infusen: voeg een natuurlijk smaakje toe. Goedkoop, supermakkelijk en zonder calorieën.

3 tips voor smakelijk fruitwater

Fruitwater kost vrijwel niets en is supermakkelijk. En het bevat nauwelijks suiker en dus geen calorieën. Je kunt er dus onbezorgd de hele dag van drinken.

1. Gebruik kraanwater

Gebruik water uit de kraan. Het Nederlandse kraanwater is een van de beste ter wereld. En het is ook nog eens spotgoedkoop: als je anderhalf liter water per dag drinkt, betaal je daarvoor maar 1 euro per jaar. Flessenwater is 150 tot 500 keer zo duur.

2. Fruitsmaakje: supermakkelijk

Geef het water een smaakje door er fruit, groente en kruiden aan toe te voegen. Dit heet ook wel infusen. Dat kan met bijvoorbeeld aardbei, citroen, komkommer, verse munt of basilicum. Gebruik wat meer voor een sterke smaak, en wat minder voor een milde smaak. De mogelijkheden zijn eindeloos. Laat je fantasie de vrije loop en volg je eigen smaak. Fruitwater maken is supermakkelijk:

• Snijd vers fruit of groente in schijfjes of stukjes. Leg die op de bodem van een glazen kan of in de infuser van je waterfles.
  • Druk op het fruit of de groente met een stamper, lepel of vork. Dan komen de sappen vrij.
  • Giet er kraanwater op en zet de kan of waterfles een paar uur in de koelkast. Zo trekt de smaak in het water.
  • Voeg op het laatst ijsblokjes en verse kruiden toe.
  • Variatie: gebruik groene thee of water met koolzuur.
  • Fruitwater op? Vul je kan of waterfles gewoon weer aan met vers water. Zo kun je fruit tot wel 2 dagen lang opnieuw gebruiken.

3. Eenvoudige recepten voor fruitwater

• aardbei + citroen + verse basilicum