Zon en warmte

Tips voor de zomer
De zon schijnt! Een heerlijk warme dag. Ga je op pad? Of blijf je lekker thuis? In de tuin of op het balkon? Bekijk onze tips voor als je de zon in gaat. En wat je kunt doen tegen de warmte. Zorg goed voor jezelf. En let op de mensen om je heen. Zo helpen we elkaar.

6 tips voor als je de zon ingaat

1. Smeren of niet smeren?

Check voordat je naar buiten gaat hoe fel de zon schijnt. Is de zonkracht hoog? Smeer je dan goed in. Of beter nog: smeer je altijd in, als je in de zon gaat zitten. Het KNMI geeft een verwachting van de zonkracht voor de komende dagen.

2. Let goed op je eten

Op een zomerse dag neem je vast wat lekkers mee naar het park of het strand. Op een voedselvergiftiging zit je dan natuurlijk niet te wachten. Het Voedingscentrum geeft slimme tips hoe je eten en drinken het beste bewaart.

3. Drink genoeg

Stijgt de temperatuur, dan is voldoende drinken extra belangrijk. Je zweet meer en verliest dus ook meer vocht. Om het op peil te houden is het belangrijk dat je op een zomerse dag in ieder geval 2 liter drinkt. Dat kan water zijn, maar ook thee, koffie of een koud glas frisdrank (zonder suiker). Allemaal prima dorstlessers. Vind je het lastig voldoende te drinken? Varieer eens en neem bijvoorbeeld water met een smaakje of met vers fruit of kruiden. Je zult zien dat het daardoor smakelijker is en je vanzelf meer drinkt. Of trakteer jezelf op een alcoholvrije cocktail. Die maak je in een handomdraai. In een mooi glas met een rietje, bouw je op een zomerse dag al snel een feestje.

4. Houd je huis koel

Wordt het in huis snel warm? Met deze handige tips houd je het binnen lekker koel.

• Houd deuren en ramen overdag dicht
    's Avonds en ’s nachts kun je de ramen prima openzetten, de frisse lucht trekt zo lekker het huis binnen en zorgt voor verkoeling. Sluit ze in de ochtend op tijd, zo krijgt de warmte minder kans binnen te komen.
  • Bomen in de tuin
    Bij oude boerderijen staan vaak grote bomen om het huis. Dat was vroeger al een natuurlijke manier om het huis koel te houden. Plant een paar bomen in de tuin of in een pot op het balkon en je huis blijft koeler. En natuurlijk zijn bomen ook heerlijk om onder te zitten of een dutje onder te doen.
  • Sluit gordijnen
    Doe overdag de gordijnen dicht zodat de warme zon zoveel mogelijk buiten blijft. Dit scheelt in huis vaak wel een paar graden.
  • Isolatie
    Wordt het in huis snel warm, dan kan de isolatie misschien beter. Muren en daken kun je goed (laten) isoleren. In de zomer is het daardoor koeler. En nog een voordeel: in de winter blijft het in huis warmer. De verwarming hoeft dus minder snel aan. Dat scheelt weer in de portemonnee.
  • Ventilator
    Met een simpele ventilator blaas je koude lucht in huis waar jij dat wilt. Is de slaapkamer een warme plek in huis, dan helpt een ventilator koelen en slaap je vaak beter. Of kies voor een airco. Die zijn er in verschillende soorten, maten en prijzen.

5. Span je niet te veel in

Is het erg warm? Span je niet te veel in. Op een warme dag is het verstandig rustig te blijven en niet teveel te doen. Pas je tempo aan en stel de dingen uit die je ook op een andere dag kunt doen. De zon is het warmst tussen 12.00 en 15.00 uur. In die uren is het verstandig om verkoeling te zoeken. In huis of in de schaduw met een drankje en goed boek.

6. Bedek je hoofd

Een leuke pet of zomerse hoed komt goed van pas op een warme dag. Want door het hoofd te bedekken houd je je lichaam koeler en verklein je de kans op een zonnesteek. Een zonnesteek betekent dat je lichaam te warm en te droog is. Je herkent het aan een slap gevoel, duizeligheid, zweten en hoofdpijn.

Chatten

Chat met onze