Zwemmen in de natuur

Tips voor de zomer
Het is een mooie dag. Je wilt graag afkoelen. Dus je gaat een heerlijke duik nemen. Bekijk onze tips om veiliger te zwemmen. Check bijvoorbeeld de waterkwaliteit van plassen en meren. En wat de vlaggen op het strand betekenen. Zorg goed voor jezelf. En let op de mensen om je heen. Zo helpen we elkaar.

Tips om veilig te zwemmen

Je mag in Nederland op veel plaatsen zwemmen. Natuurlijk kan dat in het zwembad, maar ook in plassen en meren is het heerlijk zwemmen en spelen. In kleine sloten wordt het afgeraden om te zwemmen, het water is daar vaak van slechtere van kwaliteit. Op vaarroutes en bij beweegbare bruggen mag je niet zwemmen, dat is te gevaarlijk.

1. Vlaggen op het strand

Als je naar het strand gaat kun je verschillende vlaggen van de Reddingsbrigade tegenkomen. Die vlaggen geven bijvoorbeeld aan of je mag zwemmen of niet. Bekijk altijd even wat de gekleurde vlaggen betekenen. De Reddingsbrigade legt de betekenis van de vlaggen uit.

2. Wanneer is het eb of vloed?

Als je gaat zwemmen, wadlopen of varen is het handig te weten wanneer het eb en vloed is. Op de website van Rijkswaterstaat vind je het getij van het water op verschillende plaatsen in Nederland. Ook handig, de website geeft ook de watertemperatuur.

3. Diepte van het water

Een, twee...bommetje! Maar als je niet weet hoe diep het water is, kun je dat beter niet doen. En let ook op als het water troebel is. Je ziet dan niet wat er op de bodem ligt en hoe diep het is. Laat je langzaam van de kant afglijden of neem het trappetje, als die er is.

4. Zandwinplassen

Op plaatsen waar zand van de bodem wordt gehaald, de zandwinplassen, kun je niet zwemmen. Meestal is het erg gevaarlijk en zelfs verboden. De oevers kunnen schuiven waardoor een koude stroming in het water ontstaat. In zandwinplassen waar je wel mag zwemmen, staat dat duidelijk aangegeven.

5. Veilige zwemplekken

Trek je erop uit naar een plas of meer, bekijk dan vooraf hoe de waterkwaliteit is. Rijkswaterstaat geeft een overzicht van wel 800 zwemlocaties door heel Nederland. Klik op de plaats waar je naar toe wilt en zie of het water schoon en veilig is. Ook als app voor op je smartphone:

Button Google Play Apple App Store

6. Informatieborden

Handig! Op elke officiële zwemplek staat een informatiebord met algemene informatie, welke voorzieningen er zijn en of het water veilig is. Zo zie je elke keer in een oogopslag of het water goed genoeg is om in te zwemmen.

7. Corona

Helaas is Corona er nog steeds. Let daarom op de afstand tussen jou en andere zwemliefhebbers en geef elkaar de ruimte. Zijn er veel mensen bij een plas of meer is het verstandig op zoek te gaan naar een plek waar het wat rustiger is.

Lekker drankje mee

Dorst gekregen na het zwemmen? Met deze cocktails zonder alcohol zet jij snel een verfrissend drankje op tafel. Of neem het mee in de picknickmand naar zwembad, plas of meer.