Zwemmen in de natuur

Tips voor de zomer
Het is een mooie dag. Je wilt graag afkoelen. Dus je gaat een heerlijke duik nemen. Bekijk onze tips om veilig te zwemmen. Check bijvoorbeeld de waterkwaliteit van plassen en meren. En wat de vlaggen op het strand betekenen. Zorg goed voor jezelf. En let op de mensen om je heen. Zo helpen we elkaar.

3 tips om veilig te zwemmen

1. Veilig water

Trek je erop uit naar een plas of meer, bekijk dan vooraf hoe de waterkwaliteit is. Rijkswaterstaat geeft een overzicht van wel 800 zwemlocaties door heel Nederland. Klik op de plaats waar je naar toe wilt en zie of het water schoon en veilig is.
Ook als app voor op je smartphone:

Button Google Play Apple App Store

2. Vlaggen op het strand

Als je naar het strand gaat kun je verschillende vlaggen van de Reddingsbrigade tegenkomen. Die vlaggen geven bijvoorbeeld aan of je mag zwemmen of niet. Bekijk altijd even wat de gekleurde vlaggen betekenen. De Reddingsbrigade legt de betekenis van de vlaggen uit.

3. Wanneer is het eb of vloed?

Als je gaat zwemmen, wadlopen of varen is het handig te weten wanneer het eb en vloed is. Op de website van Rijkswaterstaat vind je het getij van het water op verschillende plaatsen in Nederland. Ook handig, de website geeft ook de watertemperatuur.