Online college Oude Romeinen

Leuk en leerzaam
Altijd al meer willen weten over de oude Romeinen? Dan is dit online colleges echt iets voor jou: een reeks van 4 colleges, live gegeven door een enthousiaste student-docent van Stichting Oud Geleerd Jong Gedaan. Leuk en leerzaam! En perfect om je brein fris te houden! Gewoon thuis te volgen via Zoom op je eigen tablet, smartphone, laptop of pc. Gratis voor leden (normaal € 20,-)
  • Live colleges door student-docent
  • Leuke en interessante onderwerpen
  • Interactief: stel je vragen aan student-docent
  • Houdt je brein fris
  • Gewoon thuis te volgen op tablet, smartphone, laptop of pc

De oude RomeinenMelle van Marle studentdocent Oud geleerd Jong gedaan

Door: Melle van Marle
Datum: donderdag 6, 13, 20 en 27 januari
Tijd: 19.00 - 20.00 uur

Deze reeks colleges is een aanrader als je van de Romeinse geschiedenis houdt!

1e college: het eerste college heeft de titel ‘Van stadstaat tot wereldrijk’ Hierin komt de Romeinse geschiedenis vanaf de stichting van de stad tot het begin van de keizertijd aan bod. We zullen kijken hoe het mogelijk is dat Rome zich van een tamelijk onbelangrijke nederzetting tot de bruisende hoofdstad van een van de grootste rijken uit de geschiedenis heeft kunnen ontwikkelen. Onderweg zullen we vele bekende figuren uit de oudheid, zoals Spartacus, Cicero, Julius Caesar en Augustus tegenkomen.

2e college: tijdens het tweede college, ‘Grote hoogtes en diepe dalen’, gaan we kijken naar de Romeinse keizertijd. We zullen zien hoe het keizerrijk onder de Vijf Goede Keizers haar toppunt bereikte en in de rampzalige crisis van de derde eeuw bijna ten
onder ging. Hoe de soldatenkeizers het verzwakte Romeinse Rijk nieuw leven inbliezen en hoe meer dan duizend jaar na de oprichting van Rome het doek uiteindelijk viel voor het rijk.

3e college: het derde college genaamd ‘Goden en monsters’, richt zich op de Grieks-Romeinse mythologie. Denk aan de verhalen van Hercules, Romulus en Remus, Jupiter en de godenwereld en nog vele andere.

4e college: in het laatste college, ‘De klassieke erfenis’, bespreken we de invloed van de Romeinen op de wereld van nu. Ons rechtssysteem, onze architectuur, onze kunst en zelfs onze taal zouden er vandaag de dag heel anders uit zien zonder de erfenis van de Romeinen.

Colleges via Zoom

De online colleges volg je via Zoom, een programma dat videobellen mogelijk maakt. Op die manier kunnen we makkelijk in gesprek met elkaar. Interactieve discussies maken de colleges helemaal interessant!

Handleiding

Als je je aanmeldt voor de online colleges, ontvang je een handleiding. Die neemt je stap voor stap mee in de installatie van Zoom en deelname aan de colleges.

Volg je de colleges op je tablet of smartphone? Installeer alvast Zoom en probeer het uit:

Button Google Play Apple App Store

Ledenvoordeel

• Gratis voor leden (normaal € 20,-)

Voorwaarde

Heb je het online college gemist? Lees hieronder de samenvattingen: