Online college poëzie

Leuk en leerzaam
Altijd al meer willen weten over poëzie? Dan is dit online college echt iets voor jou: een reeks van 4 colleges, live gegeven door een enthousiaste student-docent van Stichting Oud Geleerd Jong Gedaan. Leuk en leerzaam! En perfect om je brein fris te houden! Thuis te volgen via Zoom op je eigen tablet, smartphone, laptop of pc. Gratis voor leden (normaal € 20,-)
  • Live colleges door student-docent
  • Leuke en interessante onderwerpen
  • Interactief: stel je vragen aan student-docent
  • Houdt je brein fris
  • Gewoon thuis te volgen op tablet, smartphone, laptop of pc

Poëzie

Door: Katja van Rooten
Datum: vrijdag 25 maart, 1, 8 en 15 april
Tijd: 19.00 - 20.00 uur

In vier colleges behandelt Katja de ontwikkeling van de Nederlandse poëzie, verdeeld in vier tijdvakken. Er is aandacht voor de historische en politieke situatie.

1e college
In het eerste college staan de Middeleeuwen centraal met onder andere het Egidiuslied en werk van Hadewych.

2e college
In het tweede college wordt de Vroegmoderne tijd besproken, dus grofweg de periode 1500-1750. Joost van den Vondel is dan een figuur die niet onbesproken mag worden gelaten, evenals P.C. Hooft.

3e college
De negentiende eeuw en patriottentijd staan centraal in het derde college. Hierin zien we verzetsgedichten tegen de Franse overheersing, maken we kennis met Willem Bilderdijk en de Tachtigers.

4e college
Het laatste college behandelt de 20e eeuw tot heden, met onder andere aandacht voor vernieuwers en de wereldoorlogen.