Waarom wandelen zo goed voor u is

Een sterker lijf, een betere conditie
Als u regelmatig aan hardlopen doet, is het goed om af en toe ook een lange, stevige wandeling te maken. Daarmee versterkt u uw lichaam en geeft u uw uithoudingsvermogen een boost.

Wandelen naast hardlopen

Volgens Runner’s World is het goed om hardlopen af te wisselen met wandelen. Een échte wandeling (zonder hardlopen) helpt uw lichaam om kleine aanpassingen te maken die uw voeten, knieën en heupen versterken. Lange, stevige wandelingen geven uw uithoudingsvermogen bovendien een boost. En wandelen als alternatieve training geeft uw lichaam een welverdiende pauze, die kleine hardlooppijntjes kan voorkomen.

Zo haalt u het beste uit wandelen

Let op uw houding

Loop zo rechtop mogelijk en neem kleine stappen. Zo voorkomt u overstrekken, wat kan leiden tot pijn aan benen, voeten en heupen. Til uw voeten niet te hoog op en probeer zo lichtvoetig mogelijk te lopen.

Wandelen op hardloopdag

Als u een looptraining vervangt door wandelen, verdubbel dan het aantal minuten dat u zou hardlopen. Als u bijvoorbeeld dertig minuten zou gaan hardlopen, wandelt u nu dus een uur. U hoeft die hele tocht trouwens niet in één keer af te leggen. U kunt ’s ochtends een stuk gaan wandelen en dan ’s avonds weer een deel.

Wandelen op alternatieve trainingsdag

Heeft u een rustdag, dan is wandelen een efficiënte manier om uw bloedsomloop te bevorderen en sneller te herstellen. Het is ook een goede manier om de sleur te doorbreken of om tijd door te brengen met familieleden of vrienden die (nog?) niet hardlopen.

Varieer uw route

Net als met hardlopen helpt een gevarieerde omgeving u om sneller vooruitgang te boeken. Pak eens een paar heuvels mee of loop een hoge buitentrap op. Als het koud of glad is, zijn trappenhuizen ook een goed alternatief.

Met de eRoutes-app stelt u van tevoren in welke afstand u wilt wandelen of hardlopen. De app maakt drie verschillende routes, die starten en eindigen op het punt waar u op dat moment bent (wereldwijd). Lees voor deze en meer tips om uw conditie te verbeteren ook het artikel ‘Wat is conditie eigenlijk’ in de lente-editie van ons ledenmagazine.