Hulp na corona

Tips van ledenadviseur Greetje Kroeze
Corona houdt ons nog steeds bezig. Een besmetting met het coronavirus kan opeens heel dichtbij komen. Als je zelf corona hebt gehad of iemand in je familie of kennissenkring, kun je daar lang last van hebben. Greetje Kroeze is ledenadviseur en deskundige op het gebied van verlies. Zij vertelt in dit blog welke hulp zij jou kan geven als je door corona je gezondheid of werk verliest.

Zoek iemand die naar je luistert, met wie je jouw verhaal kunt delen

Minder energie

Greetje: “Besmetting met het coronavirus betekent voor iedereen iets anders. De een heeft weinig last van een besmetting. Anderen worden ernstig ziek. Als je ziek bent of bent geweest, kan dit grote gevolgen hebben op je leven. Je kunt beperkt zijn in je doen en laten of minder energie hebben. Vaak komt de energie maar langzaam terug. En je kunt restklachten krijgen na corona, zoals benauwdheid, hoofdpijn en spierpijn.

Verlies van gezondheid

Door het verlies van je gezondheid kun je de dingen niet meer doen zoals je gewend was. Niets is meer vanzelfsprekend. Je krijgt een andere rol en moet een andere invulling geven aan je leven. Het kost tijd dat een plekje te geven. Soms lukt het wennen niet. Graag geef ik je een paar tips:

• Blijf praten over jouw gezondheid en de problemen die je hebt en voelt.
  • Vertel wat het met je doet. En wat jou kan helpen om je beter te voelen.
  • Zoek iemand die naar je luistert, met wie je jouw verhaal kunt delen.

Je moet zelf een nieuwe richting geven aan je leven en het verlies een plekje geven. Het is goed om daarover te blijven praten. Dat is een eerste stap en een vooruitgang.

Verlies van werk

Als je na een coronabesmetting niet meer kunt werken of je baan bestaat niet meer, kun je het contact met collega’s en je werk missen. Ook allemaal nieuwe situaties waar je aan moet wennen. Als andere collega’s hun baan ook verliezen kun je elkaar tot steun zijn en er samen over praten. Maar als je door een slechtere gezondheid niet meer kunt werken, kun je je eenzaam voelen. Het leven van je collega’s gaat door, maar nu zonder jou. Ook hierbij is het belangrijk dat je iemand hebt die naar je luistert en bij wie jij je verhaal kwijt kunt.

Hulp en contact

Zoek jij een luisterend oor? Iemand die de juiste weg naar hulp weet, een praatje met je maakt en je tot steun is? Neem dan contact op met de ledenvereniging. Ik en mijn collega ledenadviseurs zitten voor je klaar en helpen verder. Je kunt ook bellen: 088 – 383 20 00."

Grip op coronastress

Door de coronacrisis kun je negatieve gevoelens hebben. Je kunt je bijvoorbeeld angstig, of gestrest voelen. In de zelfhulpmodule Grip op coronastress van Stichting mirro leer je hoe je hiermee om kunt gaan. Anoniem en gewoon thuis op een moment dat jou past. Je krijgt praktische tips, informatie, oefeningen en kunt video’s bekijken die jou weer verder helpen. Deze module volg je als lid gratis.

Espria Ledenvereniging werkt nauw samen met: Icare, Evean, Zorggroep Meander, GGZ Drenthe, Icare Jeugdgezondheidszorg, De Trans en Zorgcentrale Noord.