Gezonde voeding voor en na een operatie

Op naar een snel herstel
Een operatie vraagt veel van je lichaam. Hoe zorg je ervoor dat je na de ingreep snel weer op de been bent? De juiste voeding helpt je bij de voorbereiding op een operatie – en bij een optimale revalidatie. Diëtist Danique Katier vertelt waar je op moet letten.

Bereid je goed voor op een operatie

“Misselijkheid, vermoeidheid en een verminderde eetlust komen vaak voor bij ziektes en rondom operaties”, vertelt Danique, diëtist bij maaltijdleverancier apetito. Daarom is gezond eten misschien niet het eerste waar je aan denkt als je binnenkort geopereerd wordt. Maar de juiste voeding speelt een belangrijke rol bij een snel herstel. En het vermindert de kans op complicaties bij de operatie. “Te weinig eten vergroot de kans dat je afvalt en ondervoed raakt. Dan ga je met een slechtere conditie de operatie in en kan het herstel langer duren.”

Eiwitten als bouwsteen

Waar moet je met eten op letten voor en na een operatie? “Ons lichaam heeft energie nodig om te herstellen. Eiwit is de belangrijkste bouwsteen hiervoor. Eiwitrijke voedingsmiddelen in combinatie met beweging zorgen voor het behoud of verbeteren van je gewicht en spiermassa. Producten die veel eiwitten bevatten zijn vlees, vis, melk, kaas, peulvruchten, noten en eieren. Dus neem gerust een extra blokje kaas, bakje yoghurt, kwark of pap, een glas karnemelk, een eitje of een hand noten.”

Koolhydraten en vetten

Andere energieleveranciers zijn koolhydraten en vetten. “Koolhydraten vind je in bijvoorbeeld peulvruchten, aardappelen, groente, fruit en volkoren graanproducten. Zoals volkoren pasta, volkoren brood en zilvervliesrijst”, legt Danique uit. Ook vetten geven de broodnodige energie. Maar er zijn verschillende varianten, welke zijn wel goed voor ons en welke wat minder? “Gezonde, onverzadigde vetten vind je vooral in vette vis, olie en plantaardige producten zoals noten. Ongezonde, verzadigde vetten zitten vooral in harde boter, vlees en andere dierlijke producten. Eet daarom niet te veel producten met verzadigde vetten, zoals koek, chocolade, chips en snacks. Daarbij adviseren wij om maximaal vijf keer per week vlees te eten.”

Groente en fruit

Vitamines en mineralen kunnen we natuurlijk ook niet missen. Het Voedingscentrum adviseert om dagelijks 250 gram groente en 200 gram fruit te eten. Door steeds andere soorten groente en fruit te eten, krijg je verschillende voedingsstoffen binnen. Is het aan te raden om extra vitaminen te slikken? Danique: “Bij een volwaardig voedingspatroon is dat niet nodig. Mannen boven de 70 jaar en vrouwen boven de 50 jaar raad ik wel aan om extra vitamine D te slikken. Naarmate je ouder wordt, vermindert de opname van vitamine D uit zonlicht en voeding. Extra vitamine D helpt calcium uit voeding op te nemen. En het vermindert het risico op vallen en botbreuken.”

Variatie

Danique adviseert dus vooral lekker, gezond en gevarieerd te eten. “Bij apetito houden we rekening met de richtlijnen van de Schijf van Vijf van het Voedingscentrum. De meeste vriesverse maaltijden bevatten minimaal 150 gram groente. We maken gebruik van volkoren producten en bereiden de maaltijden in vloeibare onverzadigde vetten. Maar liefst 56 maaltijden zijn eiwitrijk en zeker geschikt voor de periode rondom een operatie.”

Meer weten?

Heb je interesse in maaltijdservice aan huis? Op onze website lees je meer over de service van apetito. Verder staat in het ledenmagazine van september een artikel over hoe de ledenvereniging helpt bij de voorbereiding op je thuiskomst na een operatie.