Goed voornemen: minder stress

Druk, druk, druk. We lopen onszelf soms voorbij. Doe eens een stapje terug en kom tot rust.
Stress is voor niemand goed. Acht tips op weg naar meer rust in uw leven.

Bent u vaak gehaast en geeft u dat een vervelend en vermoeid gevoel? Misschien vraagt u teveel van uzelf en bent u zelfs een beetje gestressd. Minder gehaast leven, een goed voornemen voor 2017? Met de volgende tips helpen we u graag een beetje op weg.

  1. Geniet van het moment
    Denk niet steeds aan zaken die u de komende week of maand nog allemaal moet doen. Dit geeft u een gehaast gevoel. Geniet vooral van het moment, kijk niet te ver vooruit en doe niet teveel dingen tegelijk.
     
  2. Ontdek waar u stress van krijgt
    U kunt de verschijnselen van stress aanpakken, maar belangrijker is te weten waar u gestressd van raakt. Maak een lijstje van dingen waar u energie van krijgt en welke u energie kosten. De zaken die u stress geven moet u verminderen of in ieder geval beter mee leren omgaan. De volgende tips kunnen daarbij helpen.
     
  3. Schrijf het op
    Bang om iets te vergeten? Schrijf het op, dan is het uit uw hoofd en vermoeidt het u niet.
     
  4. Nee zeggen mag
    Geen zin om af te spreken met een kennis of vriendin? Of heeft u geen tijd de hond van de buren uit te laten? Zeg gerust eens nee en voel u niet bezwaard. Het geeft u extra vrije tijd die u naar wens kunt indelen.
     
  5. Opruimen geeft rust
    Een vol huis kan een onrustig gevoel geven. Plan een opruimdag in en ga aan de slag op de zolder of in de slaapkamer. Spullen waar u niets meer mee doet geeft u weg of brengt u naar de kringloop. De ruimte die het u in huis oplevert geeft u in het hoofd ook ruimte en rust.
     
  6. Bewegen helpt
    Drukke baan of gezinsleven, dan ligt stress op de loer. Bewegen helpt ontspannen. Trek uw schoenen aan voor een ferme wandeling, doe ontspanningsoefeningen thuis of spring op de fiets. Grote kans dat u na een uurtje bewegen al lekkerder in uw vel zit.
     
  7. Na inspanning komt ontspanning
    Werkt u de hele week hard? Of zitten uw weekenden altijd vol en vindt u dat niet prettig? Bouw meer rust in. Kies een moment in de week waarop u geen afspraken plant en alleen maar doet waar u zin in heeft. Want na een drukke periode moet uw lichaam ontspannen van alle inspanning.
     
  8. Leg de lat niet te hoog
    Als u stress verschijnselen heeft legt u de lat misschien te hoog voor uzelf. Bedenk eens goed waar u allemaal druk mee bent. Zijn er zaken die u onnodig doet, neemt u teveel hooi op de vork? Misschien kan iemand u helpen of zaken van u overnemen?