Goede houding en tillen

Hoe belast u uw lichaam zo min mogelijk?
Staat u vaak in dezelfde houding als u zorgt voor uw naaste? En ontkomt u niet aan tillen? Met een goede lichaamshouding en de juiste ‘tiltechniek’ voorkomt u dat u last krijgt van uw rug, nek, armen en benen.

Tips voor een goede houding

Sta zo min mogelijk gebogen

Een gebogen houding is belastend. Buig uw lichaam bij voorkeur niet verder dan 30 graden. Ontdek bij welke werkhoogte u het minst gebogen hoeft te staan en pas het hoog-laagbed hierop aan. Let erop dat u in ieder geval nooit langer dan een minuut achter elkaar in een hoek van meer dan 30 graden staat.

Als u zit, hoeft u minder te buigen. Probeer eens uit of u een aantal zorgtaken zittend kan uitvoeren.

Sta met licht gespreide benen

Zet uw voeten iets uit elkaar. Zo staat u stabieler en kunt u makkelijker door uw knieën zakken.

Sta recht voor de ander

Let op dat u niet scheef staat en dat u op de juiste hoogte werkt. Een scheve houding merkt u aan dat u uw schouders optrekt. Het bed naar een andere hoogte verstellen, helpt.

Wissel uw houding af

Blijf niet steeds op dezelfde plaats en in dezelfde houding staan. Blijf in beweging en zorg ervoor dat u niet te ver hoeft te reiken.

Pauzeer af en toe heel kort

Onderbreek uw werk af en toe met een paar tellen. Zo ontspannen uw spieren en komt uw bloedsomloop weer goed op gang.

De do's en don'ts van tillen

Help de ander het zelf te doen

De beste manier om gezondheidsklachten door tillen te voorkomen, is: til zo min mogelijk. U belast uw lichaam minder als u de ander stimuleert zoveel mogelijk zelf te doen. Vertel stap voor stap hoe hij of zij bewegingen moet uitvoeren.

TIP Let eens bewust op hoe u zelf eenvoudige bewegingen maakt, zoals opstaan en omdraaien. Dan kunt u het beter aan de ander uitleggen.

Hoe u tilt en uw lichaam zo min mogelijk belast

• Zorg ervoor dat u zo dicht mogelijk bij de ander staat. Hoe groter de afstand, hoe zwaarder voor uw rug.
  • Draai en buig niet tijdens het tillen, maar houd uw lichaam zo recht mogelijk.
  • Bouw het tillen geleidelijk op. Begint u met een ruk, dan krijgt uw lichaam een klap te verduren.

Tel 1, 2, 3 om uw kracht rustig te verdelen.

• Bereid uw lichaam voor op wat er komt: als u weet hoe zwaar het voelt, kunt u het beter verdragen.
  • Train uzelf. Zorg voor een goede conditie en sterke been-, buik- en rugspieren.

Hulpmiddelen gebruiken

Een tillift helpt degene voor wie u zorgt om zoveel mogelijk zelf te doen. Er zijn verschillende soorten tilliften. Overleg met de professionele zorgverleners welke lift geschikt is:

• Actieve tillift, voor als de ander een aantal dingen nog zelf kan.
  • Passieve tillift, die uw naaste helemaal ondersteunt en tilt.
  • Drempelhulp. Dit is geen lift, maar voorkomt wel dat u te veel tilt. Deze stevige plaat helpt mensen met een rolstoel, rollator, looprek of scootmobiel om over een drempel te komen.

Hoe regelt u zo’n hulpmiddel? Heeft u het tijdelijk nodig, dan kunt u terecht bij de thuiszorgwinkel. Voor langer gebruik: informeer bij uw gemeente.

Vragen? De ledenconsulent helpt u verder

Heeft u nog vragen over tiltechnieken en hulpmiddelen? Als lid van de ledenvereniging kunt u gratis terecht bij de ledenconsulent. Zij informeert en adviseert u graag. De ledenconsulent kent de regels en wetten en weet welke instanties u verder kunnen helpen.
Bel 088 - 383 20 00. Als u wilt, komt zij bij u op huisbezoek.