Goede voornemens volhouden?

Zo lukt het wél!
Wilt u dit jaar eindelijk stoppen met roken? Bent u vastbesloten die extra kilo’s nu écht kwijt te raken? Of heeft u een ander goed voornemen? Met deze praktische tips en stappen gaat het u lukken om uw goede voornemens vol te houden én door te zetten.

Zo lukken uw goede voornemens wél

Veel mensen slagen er niet in om hun plannen voor het nieuwe jaar vol te houden. Goede voornemens als afvallen, stoppen met roken of meer sporten vragen namelijk om een verandering van gedrag. En dat is moeilijk, want mensen zijn nu eenmaal gewoontedieren. Een gebakje afslaan op een verjaardag lukt misschien nog wel. Maar tijd vrijmaken om gezond te koken en tweemaal per week te sporten, wordt een stuk lastiger als u moe en druk bent met andere zaken.  

Hoe graag wilt u dit? 

Hoe lukt het wél om uw goede voornemen vol te houden? Daarvoor moet u zichzelf eerst de volgende vraag stellen: is deze verandering iets wat ik zélf echt belangrijk vind? Afvallen of stoppen met roken lukt alleen als u er zélf van overtuigd bent dat u zich hier beter door gaat voelen. Zijn het vooral andere mensen die vinden dat deze verandering beter voor u is, dan wordt het een stuk moeilijker om uw goede voornemen vol te houden. 

Stappenplan

Het bedrijf Evermove helpt mensen om hun doelen te bereiken. Speciaal voor het volhouden van goede voornemens hebben zij een stappenplan en een checklist gemaakt. Hier staan praktische adviezen in waarvan wetenschappelijk is bewezen dat zij mensen helpen om hun doelen te bereiken. Een aantal van deze adviezen zijn:

  • Schrijf precies op wat u wilt bereiken en wanneer. Dus niet: ik wil volgend jaar afvallen. Maar wel: ik wil voor 30 maart 10 kilo kwijt zijn. 
  • Maak tussendoelen: kleine stappen die u helpen om uw doel te bereiken. Als u voor 30 maart 10 kilo wilt afvallen, dan is een tussendoel bijvoorbeeld dat u op 15 januari 2 kilo lichter bent en op 31 januari 4 kilo.
  • Maak een lijst met alles wat u kunt doen en wat u nodig heeft om uw doel te bereiken. Kies acties die makkelijk zijn om te doen. Bijvoorbeeld: een goed paar hardloopschoenen kopen, als uw doel is om meer te bewegen. Of: een vast moment afspreken met een vriend(in), die ook meer wil bewegen, om samen te sporten.
  • Vertel anderen over uw goede voornemens. En sluit eventueel een weddenschap af met iemand: als u uw doel níet haalt, dan trakteert u op een (gezond) etentje. Of iets anders.
  • Beloof uzelf een kleine beloning voor elk tussendoel dat u heeft behaald. En zit het een keer tegen? Geef dan niet op, maar probeer te bedenken waarom u bijvoorbeeld toch die ene sigaret heeft opgestoken. Of toch meer at dan u van plan was. En hoe u dit een volgende keer zou kunnen voorkomen.     

Met frisse moed verder

Het is goed om te bedenken dat moeilijke momenten erbij horen als u probeert een doel te bereiken. Probeer op die momenten de moed niet te laten zakken: het hoort erbij. En vergeet niet: met goede voornemens kunt u altijd beginnen, wanneer u maar wilt. Daarvoor heeft u geen speciaal moment nodig als Nieuwsjaardag. Begin gewoon weer bij de eerste stap!