Hulp bij overmatig drankgebruik

Dit zijn de opties en vergoedingsmogelijkheden
Drinkt u teveel alcohol, wilt u hiermee stoppen en zoekt u hulp? Die is er, in diverse vormen.

Online hulp bij alcoholproblemen

Wij zochten voor u online zelfhulpcursussen op, die u gratis en anoniem kunt volgen. De effecten van deze online cursussen zijn heel positief. Zowel op de korte als op de lange termijn.

• Cursus minder drinken van Trimbos instituut – gratis en anonieme online cursus voor volwassenen die willen minderen met alcohol. Er is ook een forum waar deelnemers ervaringen uitwisselen.
  • Online zelf hulp van Jellinek – gratis online training voor als u lichte problemen heeft.

Tip: online cursussen zijn alleen geschikt voor licht overmatig drankgebruik. Heeft u een alcoholverslaving, ga dan naar uw huisarts of bel met de GGD in uw buurt.

Als online hulp niet bij u past

Wilt u met iemand praten over uw overmatig alcoholgebruik of zoekt u hulp voor iemand anders? Volg dan een van deze tips op:

• Bespreek het probleem met uw huisarts of bel de GGD in uw buurt.
  • Bel de Alcohol Infolijn – hier krijgt u 24/7 advies van een deskundige: 0900 - 19 95 (€ 0,10 p/min).
  • Tik op alcoholinfo uw postcode in voor verslavingsorganisaties bij u in de buurt.
  • Bel AAA Nederland op 085 – 104 53 90 of bezoek de site.
  • Doe de online cursus ‘samen nuchter’ van Jellinek en leer hoe u uw naaste motiveert om het alcoholgebruik onder controle te krijgen.

Vergoeding verslavingszorg

Krijgt u hulp bij uw strijd tegen uw alcoholprobleem? En is dit van een erkende GGZ instellingen op het gebied van verslavingszorg? Grote kans dat de zorgverzekering de kosten van de behandeling deels vergoed. Hoeveel is afhankelijk van de polisvoorwaarden. Daarnaast betaalt u altijd een eigen bijdrage aan de verzekeraar. Bel met uw zorgverzekering voor meer informatie.

Zo helpt de ledenvereniging

Bent u op zoek naar een professional of zelfhulpgroep? Zoekt u andere ondersteuning bij het oplossen van uw alcoholprobleem? Of wilt u bijvoorbeeld informatie over de mogelijke vergoeding van uw zorgverzekeraar? Bel dan onze ledenconsulent, zij helpt u graag verder.

Meer over