Ik ben eenzaam

Praktisch stappenplan bij eenzaamheid
Voelt u zich wel eens eenzaam? U bent niet de enige.

Eenzaamheid is heel gewoon

Niemand praat graag over eenzaamheid. Of geeft toe dat hij eenzaam is. Terwijl eenzaamheid op zich heel gewoon is; iedereen kan zich periodes in zijn leven eenzaam voelen. Daar hoeft u zich niet voor te schamen. Het wordt pas een probleem wanneer die gevoelens heel lang duren. Als u niet meer weet hoe u uit deze situatie komt en er daardoor geen goede kwaliteit van leven meer is. In zo’n geval kan onderstaand stappenplan u helpen om nieuwe sociale contacten te leggen.

Praktisch stappenplan bij eenzaamheid

1. De eerste stap is inzien dat u eenzaam bent. En dat u bij uzelf besluit dat u hier nu iets aan gaat doen. Wat, dat volgt uit de stappen hierna.
  2. Ga nu na wat voor soort eenzaamheid u voelt u; mist u vooral contacten met andere mensen of voelt u zich juist eenzaam tijdens het contact met andere mensen (emotionele eenzaamheid)?
  3. Vraag uzelf eens af hoe de eenzaamheid begon en hoe lang deze situatie nu duurt.
  4. Wat voor gevoel geeft deze eenzaamheid u; bent u bijvoorbeeld boos over de situatie of juist verdrietig; ziet u nog mogelijkheden om uit deze situatie te komen of voelt u zich hopeloos?
  5. Is er iemand om deze gevoelens mee te delen? Of past een anoniem gesprek met een vrijwilliger van Sensoor beter bij u?
  6. Heeft u al eens overwogen om met uw huisarts te praten over uw gevoelens?
  7. Durft u op zoek te gaan naar een manier om weer in contact te komen met andere mensen? Durft u die eerste stap te zetten?
  8. Zo ja, wat voor contact past bij u. Is dat bijvoorbeeld:
    • Aansluiten bij door vrijwilligers georganiseerde activiteiten, zodat u weer tussen de mensen komt.
    • Een vrijwilliger zoeken die bij u thuis regelmatig een kopje koffie komt drinken.
    • Aansluiten bij een maatjesproject en samen met een vast maatje dingen ondernemen.
    • Zelf vrijwilligers werk doen en zo weer een rol pakken in de maatschappij.
    • Deelnemen aan een telefooncirkel, zodat u dagelijks even met iemand belt die dat nodig heeft.
    • Via de iPad, computer of telefoon contact zoeken met de buitenwereld.
  9. Heeft u alle vragen voor uzelf beantwoord? Dan bent u al een heel eind op weg naar een oplossing.
  10. Schrijf nu voor uzelf op wat u gaat doen om uit deze situatie te komen. In het artikel 'Praktische tips om eenzaamheid aan te pakken' staan diverse ideeën om in actie te komen.

Vraag een gratis huisbezoek aan

Wilt u liever bij u thuis praten over uw situatie en samen met onze ledenconsulent zoeken naar een oplossing? Vraag dan een gratis huisbezoek aan.

Meer over