Hulp bij uw administratie

Dit stappenplan geeft u weer grip op uw administratie
Bent u de grip op uw administratie verloren? Gaat het daardoor ook mis met uw financiën? Dit stappenplan geeft u het overzicht terug.

Stap 1: papieren en e-mails ordenen

De eerste stap bestaat uit het ordenen van alle papieren en e-mails:

• Koop drie archiefbakken.
  • Pak de stapel brieven en rekeningen.
  • Orden in bak één alles wat u nog moet betalen.
  • Orden in bak twee alle reeds betaalde rekeningen.
  • De derde archiefbak gebruikt u voor zaken waar u nog op moet reageren.
  • Ga terug naar bak één en markeer die items, die u binnen één maand moet betalen of waarop u binnen één maand moet reageren. Doe dit met een stift of post-its.
  • Doe nu hetzelfde met uw e-mails: werk ze door en maak drie virtuele postvakken aan:
    • Een voor nog te betalen rekeningen
    • Een voor reeds betaalde rekeningen
      TIP: Zoek de functie ‘urgentie’ op in uw e-mailsysteem en label vervolgens alle mails, net zoals u deed met de papieren administratie.
    • En één voor alle e-mails waarop u nog moet reageren

Stap 2: administratie verwerken

U weet nu welke rekeningen u het eerst moet betalen en op welke post u binnen vier weken moet reageren. Begin nu met de betalingen. Schrijf na het betalen de datum van de overboeking op de rekening. Bent u hiermee klaar, begin dan aan het beantwoorden van de brieven en e-mails. Hierna structureert u de afgewerkte administratie in ordners.

Stap 3: bewaar de juiste zaken

U hoeft als particulier niet alle brieven, rekeningen en e-mails te bewaren. Het Nibud geeft van de volgende informatie aan dat het belangrijk is om deze te bewaren:

• hypotheekgegevens, jaaroverzichten, pensioengegevens
  • loonstrookjes en uitkeringsgegevens
  • belastingpapieren
  • verzekeringspolissen
  • testament en andere vormen van wilsbeschikkingen
  • contracten van abonnementen (telefoon, leningen)
  • rekeningen
  • garantiebewijzen

Heeft u extra hulp nodig?

Lukt het niet om met bovenstaande stappen uw administratie op orde te krijgen? Probeer dan u een van de volgende initiatieven:

• Ledenconsulent van de ledenvereniging
    Bel met de ledenconsulent van de ledenvereniging. Zij vertelt u alles over initiatieven op het gebied van administratieve hulp in uw buurt. Vrijwillig en betaald. Heeft u behoefte aan uitgebreide informatie aan huis? Vraag dan een huisbezoek aan. Dit is gratis voor leden van de ledenvereniging.

• Humanitas Thuisadministratie
    Benader een vrijwilliger van Humanitas voor tijdelijke hulp om uw administratie en geldzaken op orde te brengen en te houden. Humanitas is te bereiken per telefoon via 020 - 523 11 00 en per mail.

• Belastingservice aan huis
    Doe een beroep op de belastingservice aan huis van de ledenvereniging. Afhankelijk van uw vraag helpt onze adviseur u met uw aangifte inkomstenbelasting, voorlopige teruggaaf, zorg- en huurtoeslag, kinderopvangtoeslag, bezwaarschriften, fiscaal rechtelijke procedures en een aangifte erfbelasting. Als lid van de ledenvereniging profiteert u van een flinke korting op deze dienst.

• Zorgvoorelkaar
    Via het online platform zorgvoorelkaar.com vindt u vrijwillige en betaalde administratieve hulp in uw eigen regio. U typt hiervoor uw postcode in op de website. Zorgvoorelkaar.nl werkt samen met verschillende organisaties, waaronder het Rode kruis en Stichting Doen. Zij controleren dagelijks de veiligheid van hulpvragen, het hulpaanbod en alle conversaties.

• Nationale Hulpgids
    Op het online platform Nationale Hulpgids vindt u betaalde administratieve hulp in uw eigen regio. Tijdens een kennismakingsgesprek met de eventuele hulpverlener bespreekt u al uw wensen en bepaalt u of u met deze persoon in zee gaat.

• Juridisch advies
    Loopt u tijdens het doen van uw administratie tegen juridische vraagstukken aan? Merkt u bijvoorbeeld dat u ongewild vastzit aan een abonnementen? Of zorgt een echtscheiding voor juridische vragen? Dan kunt u bij verschillende instanties juridisch advies inwinnen:
    • Het Juridisch Loket werkt bijvoorbeeld gratis wanneer u een laag inkomen heeft.
    • Consuwijzer biedt vooral informatie over uw rechten als consument.
    • Rechtwijzer.nl biedt een online stappenplan, waaruit vervolgens een advies rolt  dat past bij uw situatie.

• Rechtsbijstandverzekering
    Wilt u verzekerd zijn van juridische hulp? Dan is het verstandig een rechtsbijstandverzekering af te sluiten. Daarmee mag u altijd aanspraak maken op juridische hulp en komt u niet voor schrikbarend hoge kosten te staan. Als lid van de ledenvereniging profiteert u van 5% korting op de premie op een rechtsbijstandsverzekering via Univé. Univé hanteert geen wachttijd, u kunt meteen gebruikmaken van deze service.