Ziektes en veelvoorkomende aandoeningen

Heb je een ziekte? Dan kun je je beroerd voelen, ook als je de ziekte niet ziet. Wie helpt je als je ziek bent of een aandoening hebt? Hier vind je informatie die je verder helpt bij ziekte.

Ziek: wat nu?

Chronische ziekte

Heb je een chronische ziekte? Dat heeft veel invloed op je leven. Je hebt lichamelijke klachten. Maar misschien pieker je ook veel en maak je je zorgen? De online zelfhulpmodule Chronische aandoening helpt je om je ziekte een plekje te geven.

Ziekte: depressie

Ben je somber en voel je je leeg? Ben je snel moe en heb je helemaal geen energie? Misschien heb je een depressie. Er zijn verschillende soorten depressies, van licht tot heel zwaar. Heb je het idee dat je depressief bent? Ga langs je huisarts. Je somberheid aanpakken doe je bijvoorbeeld met de online zelfhulpmodule Depressie van Stichting mirro.

Ziekte: dementie

Veel Nederlanders krijgen te maken met dementie. Heb je een vorm van dementie? Of zorg je voor iemand met dementie? Je staat er niet alleen voor. Als je dementie hebt, zijn er verschillende hulpmiddelen die je helpen in het dagelijks leven. Ook als je mantelzorger bent voor iemand met dementie zijn er manieren om hiermee om te gaan.

Hoe herken je borstkanker?

Borstkanker komt veel voor. Als je de ziekte op tijd ontdekt, is de kans het grootst dat je geneest. Bekijk hoe je borstkanker herkent.

Ziekte: diabetes

Diabetes is een ziekte waarbij je suikerspiegel te hoog is. Je hebt dan insuline nodig om je suikerspiegel naar beneden te krijgen. Insuline spuit je in of je krijgt er tabletten voor. Bij diabetes type 1 valt je lijf je cellen aan, waardoor je ongevoelig wordt voor insuline. Op diabetes type 2 heb je zelf enige invloed. Je bent misschien te zwaar, waardoor je lichaam niet meer reageert op insuline.

Medicijnen

Heb je medicijnen nodig voor je ziekte? Die haal je met een recept bij de apotheek. Wil je gebruikmaken van een online apotheek? Let dan op of het geen nep-apotheek is. Ziek en op vakantie? Bekijk hoe je je medicijnen in het buitenland regelt.