Vezels in je voeding zijn belangrijk

Hoeveel vezels heb je nodig en waarom?
Vezels geven sneller een vol gevoel. Maar er zijn meer redenen om ze te eten. Weet je waarom vezels belangrijk zijn en in welke producten de meeste zitten?

Daarom heb je vezels nodig

Vezels zorgen er onder meer voor dat je sneller een vol gevoel krijgt en dat je een betere stoelgang hebt. Maar dat is niet het enige. Vezels helpen ook bij het verlagen van je bloeddruk. En je loopt minder kans op diabetes type 2, borst- en darmkanker, hartziekten en beroertes.

Vezelrijke producten

Vezels zijn er in verschillende soorten en zitten in heel veel producten. Zoals bijvoorbeeld in groente en fruit, in volkorenbrood en -pasta en in noten, pinda’s en peulvruchten. Maar er is meer vezelrijke voeding. Benieuwd hoeveel vezels waar in zitten? Op de website van het Voedingscentrum vindt u een tabel met een duidelijk overzicht.

Zoveel vezels heb je nodig

De Gezondheidsraad geeft als advies elke dag 30 tot 40 gram vezels te eten. Eet je ze te weinig? Voeg ze dan stap voor stap toe aan je menu. Varieer  bijvoorbeeld eens in je ontbijt of diner. Of neem een vezelrijk tussendoortje. Weet je niet goed hoe je vezels toevoegt aan je menu? Op de website van I’am a foodie staat een voorbeeld van een vezelarm en vezelrijk menu. Zie je het verschil? Doe er je voordeel mee.

Havermout: bron van vezels

Havermout is helemaal terug van weggeweest. Het is een bron van vezels en je kunt er veel meer mee dan alleen gebruiken in het ontbijt. Zo is het een goed ingrediënt voor ovenschotels, soepen, smoothies en snacks. Havermout geeft lang een vol gevoel, is glutenvrij en kan helpen bij het verlagen van je cholesterol. Op zoek naar gerechten met havermout in de hoofdrol? In het boek Havermoutje (ISBN 9789048825844, € 19,95) vind je maar liefst 75 recepten. Te koop in de boekwinkel en online.