‘Ik gebruik de kinderbijslag niet voor de kinderen’

Soms heb ik het geld gewoon nodig
Lisette (38) werkt 16 uur in de thuiszorg. Haar man Pieter is elektricien. Samen hebben ze twee dochters: Laura en Suze.

‘Mijn moeder zei vroeger al dat ik een gat in mijn hand had. Dan stuurde ze mij met vijf gulden naar de supermarkt voor een pak melk en een half brood. Het geld dat ik over had besteedde ik aan mezelf. Een speldje voor mijn haar of kauwgom. Er was altijd wel iets dat ik nodig had. Mijn moeder bleef maar herhalen dat ik het wisselgeld mee naar huis moest nemen, maar op een of andere manier vergat ik dat ik zodra ik door de winkel stapte. En echt boos werd zo ook nooit. Dus ik nam het met een korrel zout.

Nu neem ik het haar wel een beetje kwalijk. Waarom heeft ze me nooit leren omgaan met geld? Want eerlijk is eerlijk, ik kan het nog steeds niet. Gelukkig verdient mijn man een goed salaris en zo lang we geen gekke dingen doen, redden we het prima. Maar het blijft schipperen en schuiven tussen potjes. Ik schuif regelmatig met het salaris, het geld dat opa en oma voor de kinderen sparen, de kinderopvangtoeslag en ook met de kinderbijslag, de huishoudpot, spaarrekeningen en mijn privérekening.

Want soms heb ik het geld gewoon nodig, terwijl het pas over anderhalve week gestort wordt. Dus als ik een jurkje wil kopen, dan doe ik dat wel direct. Als ik pas een week later weer de tijd heb om naar de stad te fietsen is mijn maat misschien al weg. Of is de aanbieding niet meer geldig.

Het wordt hoogtijd dat ik leer sparen. We hebben duidelijk behoefte aan een buffer. Want ik denk niet dat Pieter zich heeft beseft dat die keer dat er na de APK een grote reparatie aan de auto moest gebeuren, ik dat geld bij mijn ouders heb geleend. We redden het van week tot week, van maand tot maand.

Het werd pas gênant toen mijn man op Marktplaats een nieuwe fiets voor onze oudste dochter wilde kopen. Ze moest inderdaad een andere fiets, want haar vorige was te klein. Maar toen had Pieter opeens honderd euro nodig en dat stond niet meer op de rekening. Hij snapte er niets van, want de kinderbijslag was toch net gestort? Gelukkig kon ik het uitleggen en ging het die keer niet om een nieuwe zonnebril voor mij, maar om een APK-keuring en het lidmaatschap voor Pieters sportclub. Maar het liet me wel zien dat het niet voor iedereen zo vanzelfsprekend is om de kinderbijslag voor andere doeleinden te gebruiken.’