Hoe leer je je kind omgaan met coronamaatregelen?

Orthopedagoog Luce Olminkhof geeft advies
Waarom dragen we mondkapjes? Waarom zitten en staan we zo ver uit elkaar? En waarom werkt iedereen thuis? Het kan lastig zijn om dit uit te leggen aan jonge kinderen. Je wilt dat hij of zij zich goed aan de regels houdt, maar voorkomen dat je kind erdoor in paniek raakt. Luce Olminkhof, orthopedagoog bij Icare JGZ, geeft tips over hoe je dit het beste aan kunt pakken.

Luce over je kind leren omgaan met corona

Dicht bij de belevingswereld

“Afgelopen jaar veranderde er veel in onze wereld", begint Luce haar verhaal. "Regels die de ene week gelden, zijn de andere week alweer verdwenen. Die onvoorspelbaarheid is zeker voor een jong kind niet fijn. Je kunt je uitleg daarom het beste zo klein mogelijk houden. Zo ontstaat er minder stress. Dat betekent dat je dicht bij de belevingswereld van je kind blijft. Je kunt vertellen dat hij of zij niet zo vaak naar opa of oma kan, of dat papa en mama veel thuis zijn de komende tijd. Ook kun je vertellen over hoe dat voor jou is als ouder. Maar ik zou niet te veel in detail treden over de redenen, want dat is voor een jong kind nog niet zo belangrijk.”

Behapbaar

En als je je kind toch wat meer wil uitleggen over de situatie? “Er zijn op internet veel filmpjes en illustraties te vinden die in begrijpelijke taal uitleggen wat corona is”, zegt Luce. “Die raad ik ouders vaak aan, omdat jonge kinderen beelden beter begrijpen dan woorden. Mocht je zelf nog iets erover willen zeggen, dan zou ik het heel behapbaar houden in kindertaal: corona is een virus, waardoor we nu extra voorzichtig zijn. Dus we wassen net iets vaker onze handen en dragen af en toe mondkapjes. Dat kan al voldoende zijn.”

Rust uitstralen

“Ten slotte helpt het je kind als je als ouder rust uitstraalt en gevoelens benoemt”, aldus Luce. “Jonge kinderen nemen namelijk snel spanningen over van hun ouders. Dus als je veel angst voelt door corona, is de kans groter dat je kind ook angstig wordt. Je kind kan dan bijvoorbeeld heel stil worden, of slecht eten of slapen. Probeer het daarom niet te zwaar te maken. Maak de regels onderdeel van de routine van je kind en geef het goede voorbeeld. Ook kan het geruststellend zijn om te herhalen dat deze situatie tijdelijk is, en dat de regels vanzelf weer weggaan.”

Meer weten?

Wil je met Luce in gesprek? Neem dan een kijkje op onze pagina over opvoedingsondersteuning. Hier lees je hoe je een afspraak kunt maken én wat opvoedingsondersteuning nog meer voor jou kan betekenen.