Knooppuntfietsen? Zo werkt het

Fiets eenvoudig van knooppunt naar knooppunt
Vroeger keek je op de rood-witte paddenstoel om te lezen welke fietsroute je moest volgen. Deze paddenstoelen verdwijnen binnenkort en zijn vervangen door de fietsknooppunten. Volg de knooppunten op de borden langs de weg, op een fietsknooppuntenkaart of bedenk een eigen route.

Dit zijn fietsknooppunten

Fietsknooppunten zijn de genummerde groen-witte bordjes op een kruising of splitsing van een fietspad of weg. Ze verbinden fietspaden binnen een regio met elkaar, waardoor er een heel fietsroutenetwerk ontstaat. Aan de hand van de knooppunten in het netwerk bepaalt je je route. Kies een route, noteer de nummers van de knooppunten en fiets van knooppunt naar knooppunt.

Bepaal zelf de lengte van je route

Op een knooppuntenkaart worden fietspaden met elkaar verbonden door een lijn. Bij deze lijn staat de afstand tussen twee knooppunten vermeld. Door alle getallen van je route bij elkaar op te tellen zie je de afstand. Zo bepaal je eenvoudig de lengte van uw route en waar je langs fietst.

Maak je eigen route

Wil je een verrassende fietstocht maken? Of een keer fietsen in een andere regio? Een paar mogelijkheden:

• Plan je fietsroute op de website van de ANWB. Klik een startpunt aan op de routekaart en verbind de punten waar je naartoe wilt fietsen. De route wordt nu zichtbaar, je ziet direct hoeveel kilometers je gaat fietsen. De route kun je printen en meenemen op de fiets. Zo kun je dit ook doen voor de terugweg.
  • Op de website van de Fietsersbond kun je je eigen fietsroute in elkaar zetten. Typ de vertrekplaats in en de plaats waar je naartoe wilt fietsen. De route verschijnt nu op je scherm. Aan de linkerkant zie je hoeveel kilometer je fietst en bijvoorbeeld hoeveel calorieën je gebruikt. Weten welke knooppunten je onderweg aan doet? Klik boven de route op de blauwe knop ‘LF en knooppunten’ of op ‘locaties/POI’s’ om te ontdekken welke interessante bezienswaardigheden langs de route staan.
  • Kies een van de bestaande routes op route.nl.