Kopje koffie?

Feitjes over koffie en een heerlijk recept
Hoeveel koppen koffie drink je per dag? Veel mensen vragen zich af of ze er niet te veel van drinken. Is het eigenlijk wel goed voor je? Koffie past prima in een gezond voedingspatroon. Pak een bakkie troost en lees hoe het zit. Met onderaan een zomers recept voor een lekkere ijskoffie!

De voor- en nadelen van een bakkie pleur

Afvallen door koffie

Koffie kan je helpen om af te vallen. Uit onderzoek blijkt dat je stofwisseling 3 tot 11% sneller wordt, na het drinken van koffie. Cafeïne speelt hier een grote rol in. Koffie is daarnaast caloriearm (1 calorie). We hebben het dan wel over zwarte koffie, niet over andere smakelijke varianten zoals lattes en cappuccino’s.

Gezonde voedingsstoffen

Cafeïne, het oppeppende stofje in koffie, maakt je energieker en slimmer. Het blokkeert het stofje adenosine in je brein, waardoor energieopwekkende stofjes toenemen. Ook verbetert cafeïne je geheugen, reactiesnelheid en humeur. En het bevat gezonde voedingsstoffen zoals vitamine B1, B2, B3 en B5, kalium en magnesium.

Drink met mate

Ondanks de voordelen van koffie bevat de warme drank ook minder goede stofjes. Zo kan bijvoorbeeld de stof cafestol het cholesterol in je lichaam verhogen. Verhoogd cholesterol is een risicofactor voor hart- en vaatziekten. Daarnaast kan te veel koffie klachten als hoofdpijn, slaapproblemen of rusteloosheid veroorzaken. Drink het dus met mate. Het advies van het Voedingscentrum is om maximaal 4 kopjes op een dag te drinken.

Filter, cupjes of padjes?

Hoe beter de koffie is gefilterd, hoe minder cafestol erin zit. Zo zit er weinig cafestol in filterkoffie, oploskoffie, koffiepads en een percolator. Espresso en koffiecups bevatten iets meer cafestol. Kookkoffie en koffie uit een cafetière bevatten het meeste cafestol. Kijk voor meer informatie op voedingscentrum.nl/encyclopedie/koffie.

Recept ijskoffie

Of het nou warm of koud weer is, koffie gaat er altijd wel in. Maar zodra de zomerse temperaturen zich weer laten zien, is iets verfrissends wel zo lekker. IJskoffie is dan het perfecte zomerdrankje!

Een kopje ijskoffie

Ingrediënten
-    Afgekoelde espresso (150 ml)
-    100 ml melk (amandelmelk/havermelk/volle melk)
-    1 bolletje ijs (karamel/vanille/mokka)
-    IJsklontjes
-    Snufje kaneel
-    Slagroom

Bereidingswijze
-    Doe de ingrediënten (behalve de slagroom) in de blender.
-    Giet de ijskoffie in een groot glas.
-    Doe er een toef slagroom op en maak het af met wat karamelsiroop of stroop.

Drink smakelijk!

Chatten