Mantelzorg

Zorg je voor een familielid, buurvrouw of iemand anders uit je omgeving? Dan ben je mantelzorger. Als het te veel wordt, welke hulp en ondersteuning kun je dan krijgen? De belangrijkste overzichten op een rij.

Mantelzorg: wat is het?

Volgens het Sociaal en Cultureel Planbureau ben je mantelzorger als je onbetaald hulp geeft aan iemand die hulp nodig heeft. Mantelzorg gaat verder dan ‘gebruikelijke’ hulp zoals een paar dagen zorgen voor je zieke partner. Mantelzorg wordt ook wel 'informele zorg' genoemd, omdat het zorg is die niet wordt gegeven door beroepskrachten.

• 4,4 miljoen mantelzorgers in Nederland
  • 750.000 mantelzorgers voor meer dan 8 uur per week en langer dan 3 maanden

Zo word je mantelzorger

Mantelzorger word je vaak vanzelf, omdat iemand in je omgeving jouw hulp nodig heeft. Het is werk waar je niet zomaar mee kunt stoppen en dat soms 24 uur per dag doorgaat. Hoewel je dit werk vrijwillig doet, is mantelzorg iets anders dan vrijwilligerszorg. Vrijwilligers kiezen namelijk zelf wanneer zij voor iemand willen zorgen en wanneer zij hiermee willen stoppen.

Mantelzorg niet verplicht

Je bent niet verplicht om te zorgen voor een familielid of vriend. De gemeente mag het je wel vragen, bijvoorbeeld om te helpen met huishoudelijke klussen. Maar de gemeente kan het je niet opleggen. Jij bepaalt zelf of je dat wel of niet wilt.

Ondersteuning voor de mantelzorger

Asl mantelzorger kun je het meestal niet alleen aan. Er zijn allerlei soorten ondersteuning voor de mantelzorger: zoals financiële, praktische en emotionele steun.

Overbelasting van de mantelzorger

Veel mantelzorgers voelen zich overbelast. Je kunt overbelast raken als je werk als mantelzorger meer van je vraagt dan je aankunt. Er zijn verschillende manieren om overbelasting te voorkomen, bijvoorbeeld:

• Vervangende mantelzorg of respijtzorg aanvragen, zodat je meer tijd overhoudt voor jezelf of voor een vakantie
  • Dichter bij elkaar gaan wonen, bijvoorbeeld in een kangoeroewoning of mantelzorgwoning. Het is goed om van tevoren na te denken over de voor- en nadelen hiervan.

Verlof voor de mantelzorger

Te weinig tijd voor mantelzorg? Mantelzorg kan veel van je tijd in beslag nemen, zeker als je een betaalde baan hebt. Het is goed om te weten dat je van verschillende verlofregelingen gebruik kunt maken zoals:

Respijtzorg: vervanging voor de mantelzorger

Wie neemt de mantelzorg over als het jou even niet lukt? Of als je even rust nodig hebt? Op vakantie wilt? Of zelf ziek bent? Daarvoor is er respijtzorg: een verzorger die jou vrijwillig of tegen betaling vervangt. Tijdelijk of gedeeltelijk. Even vrijaf nemen is goed om de zorg voor een ander langer vol te houden.

Regelingen voor mantelzorgers

Er zijn verschillende regelingen om mantelzorgers te ondersteunen. Bij de gemeente kun je ondersteuning vragen vanuit de Wmo (Wet maatschappelijke ondersteuning). Denk bijvoorbeeld aan huishoudelijke hulp of een vergoeding voor hulpmiddelen of aanpassingen in huis. Heeft degene voor wie je zorgt 24 uur per dag hulp in de buurt of toezicht nodig? Dat kun je langdurige zorg aanvragen vanuit de Wlz (Wet langdurige zorg).

Vergoedingen voor de mantelzorger

Mantelzorg is onbetaald. Wel kun je gebruikmaken van verschillende vergoedingen voor kosten die je maakt. Vergoedingen voor parkeren, reizen en andere kosten kun je soms aanvragen bij de gemeente, de Belastingdienst of de zorgverzekering.

Lotgenoten weten raad

Bent u al bekend met lotgenotencontacten voor mantelzorgers? Dit zijn mensen die in een vergelijkbare situatie zitten en zich bij een groep gelijkgestemden aansloten. Mensen die deelnemen aan een lotgenoten contact staan open voor uw verhaal. Zij luisteren graag en geven u morele steun en praktische tips om zorgproblemen op te lossen. Dit neemt wat van de zorgstress weg. U vindt een groep bij u in de buurt via de site van MantelzorgNL. Komt u er niet uit? De ledenconsulent helpt u graag verder.

Mantelzorgcompliment

Het mantelzorgcompliment is een blijk van waardering van de gemeente. Als bedankje voor de zorg en aandacht voor je naaste. Elke gemeente doet dit op zijn eigen manier: de ene geeft een geldbedrag, de andere een cadeaubon of een pasje. Op de website van je gemeente vind je meer informatie over het mantelzorgcompliment.

Chatten

Chat met onze