Krijgt u stress van uw zorgtaken?

Doe de stresstest
Wanneer u stress krijgt van uw zorgtaken is de balans tussen zorg voor de ander én zorg voor uzelf zoek.Tijd om uit te zoeken hoe u dit het beste oplost.

De stresstest helpt u de balans te hervinden

Onze stresstest voor mantelzorgers helpt u met tips en oplossingen om deze balans te hervinden. Klik onderaan deze pagina op de test.

Mantelzorg is topsport: zorg dat u weer energie krijgt

Mantelzorg is topsport. U hoeft zich niet schuldig te voelen dat u het even niet meer ziet zitten. Wel is het belangrijk dat u snel weer uit deze situatie komt. Doe net als de topsporter en:

• eet gezond en gevarieerd;
  • beweeg voldoende;
  • zoek momenten van ontspanning.

U zult zien dat u weer energie krijgt om er tegenaan te kunnen.

Regel vervangende zorg om tot rust te komen

Een andere manier om energie op te doen is respijtzorg regelen. Even vrijaf nemen helpt u om de zorg voor de andere op de lange termijn vol te houden. Respijtzorg is soms gratis, bijvoorbeeld als het om vrijwilligerswerk gaat. Vervangende zorg door professionals kost altijd geld, maar er is vergoeding mogelijk.

Tips voor werkende mantelzorgers

• Heeft u een baan naast uw zorgtaken als mantelzorger? Bespreek deze situatie eens met uw collega’s. Dat zorgt voor meer begrip. Zeker als u eerder weg moet of zaken wilt regelen tijdens uw werkuren.
  • Ga ook in gesprek met de leidinggevende. Misschien komt u samen tot een oplossing om zorg en werk op een minder stressvolle manier te combineren.
  • Overweeg zorgverlof of kijk of het zinvol is om uw werktijden of -uren aan te passen. Misschien mag u overuren sparen?
  • Er bestaan ook verlofregelingen voor werkende mantelzorgers.
  • Zit u tijdelijk zonder werk en in de bijstand? Informeer dan bij uw gemeente of u vrijstelling krijgt van uw sollicitatieplicht.

Lotgenoten weten raad

Bent u al bekend met lotgenotencontacten voor mantelzorgers? Dit zijn mensen die in een vergelijkbare situatie zitten en zich bij een groep gelijkgestemden aansloten. Mensen die deelnemen aan een lotgenoten contact staan open voor uw verhaal. Zij luisteren graag en geven u morele steun en praktische tips om zorgproblemen op te lossen. Dit neemt wat van de zorgstress weg. U vindt een groep bij u in de buurt via de site van Mezzo. Komt u er niet uit? De ledenconsulent helpt u graag verder.

2,6 miljoen mantelzorgers in Nederland

Voelt u zich alleen in uw situatie? Dat bent u niet: 2,6 miljoen mensen in Nederland zorgen net als u voor een hulpbehoevende, gehandicapte of chronisch zieke naaste. Zij doen dit minstens acht uur per week/drie maanden lang. Het gaat dan om:

• Zorg die huisgenoten, familie, vrienden, kennissen, collega’s en buren verlenen.
  • Steun die mensen geven vanwege gezondheidsproblemen of beperkingen tot in een terminale fase (wanneer mensen gaan overlijden).
  • Steun die varieert van huishoudelijke hulp en persoonlijke verzorging tot begeleiding.

Onder die miljoenen mantelzorgers bevinden zich ook zeer jonge helpers. Maar liefst één op de vier jongeren groeit op in een gezin waar iemand langdurige zorg nodig heeft.

Ben je jong en zorg jij voor iemand? Ook voor jou is er ondersteuning

Is er iemand in het gezin ziek en zorg jij daar (gedeeltelijk) voor? Ook voor jou is er ondersteuning. Kijk maar eens op de jongerensite of surf naar de site van Mezzo. Hier vind je allerlei ervaringsverhalen en een lijst met herkenbare vragen en antwoorden.

Praten over uw situatie? Bel de ledenconsulent

Wilt u met een onafhankelijk, deskundig persoon in alle vertrouwelijkheid praten over uw situatie? Bel dan onze ledenconsulent. Zij kent de weg in de zorg en helpt u gegarandeerd verder.

Meer over