Langer thuis wonen

Hoe blijf je zo lang mogelijk zelfstandig in je eigen huis?
Ook als je zorg of ondersteuning nodig hebt, kun je vaak zelfstandig blijven wonen. We leggen uit wat de mogelijkheden zijn voor bijvoorbeeld extra hulp in huis, woningaanpassingen en slimme technieken voor meer veiligheid en gemak.

Slimme technieken voor meer gemak in huis

Er zijn steeds meer slimme technieken en domotica. Domotica is een verzamelnaam voor elektronica waarmee je dingen in huis automatisch en op afstand bedient. Zoals een apparaatje waarmee je de gordijnen of zelfs de voordeur op afstand opent. Ze maken het leven gemakkelijker, ook als je nog geen hulp nodig hebt.

Neem eens een kijkje in een ‘slim huis’ en ontdek welke technische mogelijkheden er al zijn om zorgeloos thuis te blijven wonen. Of vraag onze ledenadviseur om informatie en advies over domotica en andere slimme technieken voor in huis.

Domotica voor meer veiligheid in huis

Domotica maken je huis ook veiliger op het moment dat je wél wat meer hulp kunt gebruiken. Deze slimme apparaten verzamelen en geven informatie door. Een voorbeeld is een persoonsalarm, dat automatisch hulp inschakelt als er iets gebeurt waardoor je valt. Ontdek welke nieuwe technieken je binnenkort kunt verwachten om langer thuis te blijven wonen.

Zo kun je langer thuis wonen

Deze 4 oplossingen helpen je om langer zelfstandig in je eigen huis te wonen:

Langer thuis wonen met extra hulp

De overheid helpt mensen op verschillende manieren om langer thuis te wonen. Via de gemeente vraag je huishoudelijke hulp, aanpassingen aan je woning en andere ondersteuning aan. Deze hulp wordt (deels) vergoed vanuit de Wmo (Wet maatschappelijke ondersteuning). De gemeente bepaalt welke hulp je nodig hebt en wat je vergoed krijgt. Daarom word je eerst uitgenodigd voor een keukentafelgesprek

Als lid kun je voordelig langer thuis wonen, met diensten zoals huishoudelijke hulp, maaltijdservice of boodschappenservice. Bekijk meer ledenvoordeel.

Langer thuis wonen met woningaanpassingen

Kleine woningaanpassingen, zoals een muurbeugel bij het toilet, zorgen voor meer veiligheid en gemak. Voor grotere aanpassingen, zoals een traplift of verhoogd toilet, kun je een vergoeding aanvragen bij de gemeente.

Langer thuis wonen met zorg

Verpleging of verzorging thuis, zoals hulp bij het douchen of wondverzorging, vraag je aan bij de wijkverpleegkundige. Die vind je meestal bij thuiszorgorganisaties. Deze zorg krijg je vergoed vanuit de basisverzekering.

Langer thuis wonen met mantelzorg

Misschien heb je een partner, kinderen of andere bekenden die voor je zorgen, zodat je thuis kan blijven wonen. Dit heet mantelzorg. Als je mantelzorger (tijdelijk) niet voor je kan zorgen, bijvoorbeeld door ziekte of vakantie, dan kun je om vervangende mantelzorg vragen. Behalve vervangende mantelzorg bestaan er verschillende regelingen om mantelzorgers te ontlasten. De gemeente vergoedt vanuit de Wmo ook dagbesteding onder begeleiding van professionele verzorgers.

Andere manieren van zelfstandig wonen

Wil je zelfstandig blijven wonen, maar is je woning hiervoor niet geschikt? Misschien is verhuizen een idee? Kijk eens welke andere woonvormen er mogelijk zijn. Informeer ook bij de gemeente of je in aanmerking komt voor een verhuisvergoeding.